Vechtdal Rally

Kevin van Deijne wint de Vechtdal

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Ayrton Hoefakker

Datum: 05/07/2024

Powerslide Rally News

Ondanks de inspanningen die de organisatie en talloze vrijwilligers leverden om de onverharde stukken te kunnen vrijwaren na de overvloedige regen moest er enkele uren vooraleer de verkenningen begonnen toch besloten worden om deze uit het tracé te halen enkel op proef 4 kon nog een stuk gered worden. Hierdoor veranderde de wedstrijd die sowieso al snel is naar een extra snelle wedstrijd… pedal to the metal. De 75 startende waren meteen gewaarschuwd dat het hard ging gaan rondom Hardenberg en Coevorden. 

Snelheid en verwarring 

Vanaf het begin van de wedstrijd startte van Deijne met het mes tussen te tanden. De Hyundai rijder wist dat op deze proeven de verschillen heel klein zouden zijn maar liet zich verrassen op een slow zone. Een onduidelijk aangegeven begin van de zone, door borden die niet overeenkomen met het Rallysafe tracking systeem, lieten Van Deijne 50 meter te vroeg in de ankers gaan, wat resulteerde in 5” verlies. “We begonnen eigenlijk heel sterk. Op de eerste proef geven we 0,2 seconden toe en daarna rijden we allemaal scratches. Tweede boucle, weer direct twee scratches. We wisten dat die derde proef tricky was dus namen geen risico en verloren iets, maar dat was ingecalculeerd. Daarna ging het fout bij de slow zone, de bordjes en Rallysafe kwamen niet overeen waardoor we 50 meter te vroeg langzaam reden. Dat kostte tijd, maar op de laatste proeven konden we de zege toch veiligstellen.” 

Vrielink gaat in de fout 

Al vroeg tijdens de Vechtdal rally schat  Yannick Vrielink een situatie verkeerd in en verliezen hij en co Harm van Koppen veel tijd. Daardoor is een goede klassering verkeken, maar zij zetten de knop om en richten zich op het bereiken van de finish. Dat lukt en daarmee zijn de kansen in het kampioenschap nog volop aanwezig. 

Het was niet het resultaat waar Yannick op hoopte. “Soms heb je van die dagen dat het een keertje tegenzit, daar moet je mee omgaan en dat hebben we goed gedaan. Het is gelukt om de schade beperkt te houden en onze kampioenschapkansen levend te houden. We staan nu tweede op 10 punten van Van Deijne. We leren hiervan, op naar de GTC Rallly”. 

Ingo Ten Vregelaar kreeg in Sulingen en de ELE af te rekenen met mechanische problemen en leek na zijn interview op RTL7 rally report klaar met het kampioenschap maar gelukkig kwam hij hierop terug. De Skoda rijder zette van de 10 gereden proeven 5 snelste tijden neer maar kwam in de eindafrekening 4”9 te kort.

Ceriel Klein Kromhof en Marcel Hanstede keren in stijl terug in de Motul Clio Rally Trophy door een overtuigende zege te pakken. Broer Jeroen Klein Kromhof eindigt als tweede voor Willem Wouter Overbeek die het podium vol maakt. Nard Ippen en Mark Bierbooms zijn opnieuw een klasse apart in hun Rally5, winnen hun categorie en stormen door naar de leiding in het algemeen klassement van de Motul Clio Rally Trophy. 

Na een loodzware ELE Rally zijn de weersvoorspellingen opnieuw niet goed. Aanpassingen dus op de onverhard voor de Vechtdal Rally. In de dagen voor de wedstrijd valt er veel regen waardoor de route op het laatste moment aangepast moet worden om de meeste onverharde wegen te schrappen. Tijdens de wedstrijd blijft het echter droog waardoor iedereen zich kan richten op de snelheid in plaats van alleen maar overleven. De Vechtdal Rally is een van de snelste wedstrijden van Nederland, waar de Trophy deelnemers nu ook kennis mee maken. “Op een van de rechte stukken vroeg Ragna (Kobes) me, ik hoor een raar geluid, gaat het wel goed? Ja, dat is de toeren begrenzer!” lacht Ingmar Kobes over hoe hard het gaat. Iets wat ook Nard Ippen ondervindt. “We weten nu dat de topsnelheid van de auto 181 km/u is, dat halen we bijna nooit maar hier rijden we het regelmatig”. 

Welkom Renee 

Ook in de vierde ronde van de Motul Clio Rally Trophy mochten we weer een nieuwe equipe verwelkomen. Renee Schwietert en vader Herman reden vorig jaar al een aantal wedstrijden en keren terug voor de tweede helft van het seizoen. Getuige de grote glimlach waarmee Schwietert de hele dag rondrijdt, hij vermaakt zich goed. “Het gaat echt lekker, ook super om dit samen met mijn vader te doen. Hij doet het ook erg goed en ja ik luister wel naar hem, hoort ook als dochter toch?” Schwietert behaalt de finish en daarmee haar doel voor deze wedstrijd.

Duel

Voor Schwietert vechten Esmee den Hartigh en Ingmar Kobes een mooi duel uit. “We begonnen erg snel, maar ik maakte meteen een klein foutje en raakte een vat. Dus toen hebben we even een tandje teruggeschakeld. Daarna de snelheid weer langzaam opgebouwd, was echt weer super” aldus Kobes. Hij moet aan de streep zijn meerdere erkennen in Den Hartigh “Ik vind het best een lastige rally met die lange halen en haakse bochten, het technische werk zoals in België ligt me meer. We hebben ons op Kobes gericht, daar wilde ik echt voor blijven en dat is gelukt dus super tevreden.”

René Jeths en Lisette Bakker hebben een relaxte wedstrijd. “We doen het echt rustig aan. Na de schuiver in de ELE rijden we nu puur op aankomen. We kijken helemaal niet naar de tijden en maken ons niet druk om de anderen, heel relaxt eigenlijk” lacht Jeths die slaagt in zijn opzet en zo zijn eerste Trophy punten binnenhaalt.

Uitrijden en tijdstraffen

Voor Maikel Verkade is uitrijden ook het voornaamste doel, nadat zijn debuut in de ELE Rally werd overschaduwd door een uitval op de laatste proef. De Dakar-man heeft nog een spannend moment op het onverhard. “In dat lange stuk zit een diepe kuil waar we vol los kwamen. Ik ben vanuit de Dakar wel wat gewend maar met een auto is het toch echt anders dan op de motor. Het klonk of alles afbrak, overal zat zand, maar we rijden nog” lacht hij. Verkade rijdt de wedstrijd uit op en haalt een mooie top tien plaats in het sterke Trophy veld.

Het spannendste gevecht is dat tussen Deij, Kamphuis en Coumans om de tweede plaats in de Rally5 categorie. De hele wedstrijd leggen de drie elkaar het vuur aan de schenen met minimale verschillen op de proeven. “Dan pakt Kamphuis weer een paar seconden, dan wij weer, dan Coumans weer, echt een super gevecht zo” legt een enthousiaste Elbert Deij uit. Potentiële tijdstraffen om de slow zones en virtuele chicanes dreigen roet in het eten te gooien. Zowel Kamphuis als Coumans hangt een tijdstraf boven het hoofd. Vanwege de onduidelijkheid over de oorzaak en of de straf definitief wordt of niet, besluit men er maar niet al te veel aandacht aan te schenken en vooral naar de onderlinge tijden te kijken. “Het is mooi dat je strijd hebt met zijn drieën zo, hele tijd stuivertje wisselen met secondes” begint Kamphuis. “We hebben een tijdstraf gehad van 30 seconden vanwege de slow zone, volgens ons klopt dat niet dus die hebben we deze aangevochten. Maar goed, Elbert en John waren gewoon een paar seconden sneller dus we zijn vierde geworden, helemaal prima.” Deij en Muilwijk zijn uiteindelijk de snelsten en mogen de welverdiende bokalen voor de tweede plaats mee naar huis nemen. Coumans en Lier lijken derde te worden maar eindigen als de pechvogels. Hun tijdstraf van tien seconden blijft staan terwijl die van Kamphuis en Reefhuis vervalt. Zo pakt Kamphuis P3 voor Coumans. 

Toptalenten in rally 5 

Vooraan in de Rally5 categorie staat er geen maat op Nard Ippen en Mark Bierbooms. Het duo groeit dit jaar uit tot toptalenten en winnen overtuigend de klasse. Met hun derde overwinning op rij nemen ze bovendien de leiding in het algemeen klassement van de Motul Clio Rally Trophy over. In de twee jaar met de Rally5 heeft Ippen veel geleerd en is hij enorm gegroeid als rijder. Niet alleen in Nederland maar ook in België rijdt hij vooraan mee. De Rally5 gaat dan ook in de verkoop om de volgende stap te kunnen zetten. De Trophy biedt hier uitstekende mogelijkheden voor, door het gebruik van de ‘FIA Rally Piramide’. Van het instapmodel in de Rally5 kunnen deelnemers stapsgewijs naar sneller materiaal in de vorm van de Rally4 en Rally3. Ippen hoopt volgend jaar de stap te kunnen zetten naar Rally4. “Dat is echt een stap vooruit ten opzichte van de Rally5 en het zit niet zo heel ver achter de Rally3, op droog asfalt kunnen we het de Rally3 jongens dan echt moeilijk maken” klinkt het alweer ambitieus. 

Maurice Kuijstermans rijdt de Vechtdal Rally met de Rally4 en laat zien dat je hiermee inderdaad hoge ogen kunt gooien. “We zijn een paar keer sneller geweest dan Willem Wouter en uiteindelijk maar 8 seconden achter hem geëindigd, dat is niet slecht denk ik” grijnst hij. Kuijstermans is met een mooi project bezig en zal tijdens de GTC Rally met een Rally3 versie aan de start komen. Hendri Klein Kromhof moet zijn meerdere erkennen in Kuijstermans en is niet helemaal tevreden. “Het ging aardig, kan nog wel wat beter. Het was de eerste wedstrijd van het jaar dus we hebben geen gekke dingen gedaan, maar de volgende wedstrijd moet het een stukje beter, stap voor stap.” 

Vooraan hoopt Willem Wouter Overbeek de strijd aan te gaan met Ceriel en Jeroen Klein Kromhof, maar Overbeek maakt teveel mee om echt een vuist te kunnen maken. “Het was een zware dag. Begin meteen iets aangezet maar ook een paar foutjes gemaakt waardoor we de aansluiting niet meer konden vinden.” Overbeek loodst zijn auto uiteindelijk naar de finish op de derde plaats en pakt zo weer belangrijke punten voor het klassement. 

Het gevecht om de algemene overwinning gaat daarmee tussen de broers Klein Kromhof, Ceriel versus Jeroen. Hoewel het dicht bij elkaar zit, is Ceriel toch de overtuigende winnaar. “Ceriel was net een stukje beter vandaag. Elke proef pakte hij een paar seconden. In de snelle bochten is hij denk ik net iets minder bang, maar het is telkens maar een heel klein beetje he.” Ondanks dat is Jeroen tevreden. “Jouri en ik raken steeds beter op elkaar ingespeeld, we maken niks raars mee onderweg, dat is heel fijn rijden.” Ook Ceriel is uiteraard tevreden met zijn tweede zege van het jaar. “Als ik zie hoe lang ik niet gereden heb en hoe we begonnen zijn en afgesloten hebben, niks te klagen lijkt me”. 

De volgende ronde van de Motul Clio Rally Trophy is de GTC Rally op 12 en 13 juli rondom Achtmaal.

Feedback: World Wide Web