The voice

Auteur: Jean-Marie Vandeputte en Wouter Knockaert

Foto's: Jean-Marie Vandeputte, Koen de Meyere en Patrick Deroo

Datum: 10/06/2025

Powerslide Rally News

Hallo ik ben de stem in je intercom en ik zal jou begeleiden over de proeven. Luister goed naar mijn aanwijzingen en stemintonaties en dan zetten wij samen een kanontijd neer.

 

Gaat er nog geen belletje af bij u als aandachtige lezer? Nee? Het is klaar duidelijk dat we deze keer een navigator aan het woord laten, “The Voice”, weet u nog?

Wouter Knockaert, welkom!

 

Bij het bekijken van je palmares zien we namen als Paul Lietaer (eerste keer samen in 2001), Jacques Maroy, Wim Decock, Stefaan Stouf, Peter Lemahieu en Maxime Castelein. Je hebt reeds boeiende jaren beleefd naast al deze piloten, vertel.

Ik ben afkomstig van Wijtschate. Mijn ouders woonden op de verbinding tussen KP Hollebeke en KP Sauvegarde. De passie voor de rally krijg je dan zowat automatisch mee.

Halfweg de jaren 90 leerde ik Paul Lietaer kennen als vriend. Toen hij me vroeg om eens naast hem plaats te nemen om de Monteberg rallysprint te betwisten moest ik geen seconde twijfelen. Het was ook door zijn toedoen dat ik in het rechterzitje van de Escort van Jacques Maroy terecht kwam. We reden meerdere seizoenen samen, waarbij ik geregeld ook een invalbeurt deed als co bij Paul en Wim Decock.

Toen Jacques er mee stopte ben ik service gaan doen bij Paul en later ook bij Stefaan Stouf. Met Stefaan reed ik dan ook enkele wedstrijden met de Porsche en de Escort.

Peter Lemahieu stelde me enkele jaren geleden voor om eens samen met hem in de Fiat 124 Spider RGT te rijden en zo ging de bal terug aan het rollen. Paul hoorde er van en al snel vormden we een team.

Maxime Castelein leerde ik kennen in Corsica, toen we er de Tour de Corse gingen rijden. Van het één kwam het ander en met Maxime reed ik ondertussen ook enkele wedstrijden. Een heel talentvolle jonge piloot met een passie voor historic auto’s, net als zijn vader ex-rallypiloot Jean-Claude. Zodoende wissel ik nu mijn rally’s tussen Paul, Maxime en Wim Decock.

 

Het historic gebeuren staat centraal in je carrière als copiloot, die je zelfs tot in Corsica bracht voor de Tour de Corse Historique, een wedstrijd om u tegen te zeggen. Hoe was dat?

Ik heb zelf ook altijd oldtimers gehad, en als copiloot van Paul kun je haast niet anders dan die passie voor historics te delen. Corsica is een mythische wedstrijd en ik keek er erg naar uit om op de wegen te rijden waar Kankkunen, Mcrae, Auriol, Delecour, en noem maar op, ons voorgingen. Een kleine 300 pagina’s telde mijn notaboek. Een serieuze voorbereiding was het dus wel. Toen de motor van de Ascona het begaf na de shakedown was de teleurstelling dan ook enorm.

 

Op het niveau waar jij in meedraait dien je op zoveel dingen te letten om samen met je piloot mooie resultaten neer te zetten. Hoe bereidt jij je voor op een wedstrijd?

Ik ben nogal een perfectionist. Een goede voorbereiding is dan ook uiterst belangrijk voor mij. Ik wil absoluut geen stress in de auto, ook niet op momenten waarbij we bijvoorbeeld technische problemen zouden hebben. Daarom staat bij mij steeds de volledige rally als draaiboek tussen mijn nota’s uitgeschreven. Veel werk op voorhand, maar het brengt veel rust mee tussen de kp’s voor mezelf. Ook zorg ik er voor dat ik fysiek steeds in orde ben voor een wedstrijd. Als ultraloper heb ik daar natuurlijk wel enig voordeel in.

 

Paul Lietaer kennen wij als evenwichtskunstenaar en net als de wijn lijkt het dat hij met de jaren steeds beter wordt en daar heb jij eveneens je inbreng toe.

Er geraakt inderdaad geen sleet op Paul. Omdat de Subaru nog niet klaar was en we ons met de Ford Escort moesten behelpen, hebben we dit jaar toch serieus onze rug moeten rechten tegen de snellere youngtimers. Maar voorlopig lukte dat wel goed, al zaten we soms echt wel op en over de limieten van de wagen. We hebben door de jaren samen een goed en gedetailleerd notasysteem opgebouwd en in blinde bochten of heel snelle situaties kan ik Paul nu wel dat extra duwtje geven om de voet toch vol op het gas te houden. Een kwestie van vertrouwen die gegroeid is door de rally’s heen.

 

Ieper staat voor de deur. Een wedstrijd die voor Paul en jou geen geheimen meer kent of toch? Want hier starten jullie, met de nieuwe Subaru Impreza S5 WRC, bij de moderne. Weliswaar spannend?

We starten inderdaad bij de moderne omdat onze wagen, een P2-klasse, geen aanspraak mag maken op de overwinning. Ja, dan hoeft het ook niet echt voor ons. We hadden ons nochtans graag gemeten met toppers als Latvala, Thiry en onze goeie vriend Maeyaert. Ik denk zelfs dat PJ er wel eens dicht bij zal zitten. De Subaru zullen we normaal gezien ontdekken in Wervik, en hopelijk krijgen we de wagen correct afgesteld tegen de grote afspraak in Ieper. Daar willen we ons wel eens meten tussen het echte moderne geweld. De Subaru is een prachtige rallyauto, en zal bij de toeschouwers vermoedelijk wel in de smaak vallen. Wij kijken er in ieder geval heel erg naar uit.