Moeizame start van de laatste manche van het Frans onverhard kampioenschap in Courthézon
Team Trévois ging meteen na de vorige editie aan de slag om hun wedstrijd nog beter te maken waar ze in slaagden, maar zagen hun inspanningen hiervoor onder druk komen toen enkele onverlaten zich niet aan de veiligheidsrichtlijnen hielden en van geen wijken wilden weten. Hierdoor kon de organisatie niks anders dan de 9 km tellende Vadeiau proef te annuleren … no safety no rally.
De outsiders verrassen
Matthieu Margaillan pakte in de afgelopen Terre des Cardabelles reeds de titel en bleef afwezig, net als Florent Todeschini die in de afgelopen rally Coeur de France zijn CHL Citroën C3 rally 2 afschreef na een zware sortie.
Het leek erop dat vice-kampioen Laurent Pellier in de Hyundai vrij spel zou gaan krijgen maar de realiteit was wel iets anders tijdens de openingsronde. “Vanaf de start van proef 2 Rasteau/Roaix kreeg ik problemen met de pop-off en werkte het ALS systeem ook niet naar behoren, waardoor ik de concentratie verloor en spinde en ik verloor meteen 5″ in dit avontuur”.
Rookie Pablo Sarrazin, nu onderweg met de nieuwe Skoda Fabia RS rally 2 (in de Cardabelles vernielde hij de VW Polo rally 2 bij een impact met een boom), pakte in zijn 2de wedstrijd met een rally 2 meteen de leiding met een voorsprong van 3″ op merkgenoot Hugo Louvel, die een zucht sneller was dan Charles Munster in de BMA Hyundai rally 2. De problemen van Pellier bleven aanhouden maar ondanks een traag leeglopende band kon hij het gat met Sarrrazin via een snelste tijd verkleinen tot amper 8/10den.
Léo Rossel verloor in zijn Citroën C3 rally 2 ruim 20″ nadat hij een remzone miste en rechtdoor ging. Pierre Ragues leek moeite te hebben om in de wedstrijd te komen maar nestelde zich op een voorlopige 5de plaats met zijn Skoda Fabia RS rally 2. Arthur Pelamourgues nam bij de rally 3 de leiding nadat hij zijn Renault Clio via tijden in de top 10 hees wat, gezien dit plateau aan rally 2 wagens, een huzarenstuk was. Maar op de technische proeven op zaterdag leek de Clio hiermee de concurrentie aan te kunnen.
Pellier reageert furieus
Nadat de problemen bij de service opgelost werden zette Pellier opnieuw een snelste tijd op de tabellen. Sarrazin bleef eveneens goed presteren maar verloor wel de leiding aan Pellier. Munster bleef op plaats 3 maar zag Ragues zienderogen naderen. Louvel verloor de aansluiting door een gemiste remzone en viel terug naar de 7de plaats. Touquet winnaar Rossel verhoogde duidelijk het tempo en kreeg het trio Munster, Ragues en Louvel meer en meer in het vizier. De Citroën rijder liet bij de service enkele aanpassingen doen aan de afstellingen en dit wierp duidelijk zijn vruchten af want hij kon nu maximaal gaan aanvallen.
Einde deel 1 op zaterdagavond
Pellier bleef na zijn problemen genadeloos inbeuken op de concurrentie met zijn 2C Competition Hyundai, zeker in de nachtelijke proeven maakte hij hierin het verschil. Sarrazin verdedigde met brio zijn 2de plaats maar kon niet verhinderen dat de vice-kampioen stelselmatig uitliep op hem. Munster op zijn beurt genoot van ieder moment achter het stuur en leek nog over een marge te beschikken.
Ragues kwam traag op dreef maar verhoogde stelselmatig zijn tempo en nestelde zich op de voorlopige 4de plaats vóór de aanvallende Rossel, die genaderd was tot op amper 5″ van de Skoda rijder. In Rally3 kende Arthur Pelamourgues een ideale start in zijn Clio Rally3. Hij leidde de klasse en eindigde voorlopig op een knappe 12e plaats. Op de 17de plaats algemeen was Tom Pellerey in zijn Clio Rally5 opnieuw zeer competitief op deze ondergrond en wurmde zich tussen het 4×4 geweld.
Rossel met het mes tussen de tanden
Pellier opende de slotdag met slechts een 5de tijd, maar behield een mooie marge van om en bij de 20″ op Sarrazin. Ragues leek zich beter in zijn sas te voelen op de meer vloeiende proeven op zondag en remonteerde Munster die terugviel naar de 4de plaats. “We dienen te vegen maar ik verloor wat tijd toen de wagen even te ver uitbrak en ik bijna een rots raakte, we hadden veel geluk dat we deze misten”. Rossel profiteerde maximaal van het veegwerk van de 4 wagens voor hem en zette een 2de tijd neer op deze proef na Manu Cascou, die in zijn Skoda Fabia Evo 2 nog iets later op de baan kwam en nog meer gebruik kon maken van het veegwerk van zijn collega’s voor hem. Met deze 2de tijd op de proef rondom Chateau Ruth steeg Rossel 3 plaatsen in het klassement en kreeg hierdoor Sarrazin in het vizier.
Spannende eindsprint
Rossel had duidelijk weer het vertrouwen te pakken nadat hij op zaterdag de afstellingen liet veranderen, want hij zette op de voorlaatste proef Plan de Dieu met zijn 15 km lengte een kanontijd neer en verwees hiermee Sarrazin naar de 3de plaats . Voor de voorlopige vierde plaats blijft Pierre Ragues strijden met Charles Munster en Hugo Louvel. Het trio stond nu op slechts twee seconden van elkaar. Het leek erop dat de laatste proef van de wedstrijd uitsluitsel ging brengen.
Pellier toonde zich een waardige vice-kampioen en pakte de overwinning op een indrukwekkende manier. Achter hem zagen we een eerder ongebruikelijk podium met Léo Rossel als tweede bij zijn terugkeer op gravel. Pablo Sarrazin als derde voor zijn eerste podium op dit niveau en Pierre Ragues, die waarschijnlijk zijn beste prestatie van het jaar neerzette. De Skoda-rijder won zijn duel met Charles Munster met slechts vijf tienden. Op de 9e plaats vonden we het iron dames team van Sarah Rumeau en Julie Ramblard, die stelselmatig het tempo verhoogden in hun Ford Fiesta rally 2, hierdoor kwamen ze soms binnen de seconde van een snelste tijd zelfs. Arthur Pelamourgues, die zijn debuut maakte in Rally 3 eindigde als 12de algemeen en Tom Pellerey, die al de Clio Trophy op gravel won, zette nog een opmerkelijke prestatie neer door de FRC5-groep helemaal te domineren.
En wat met les petits Belges
Charles Munster kwam na een intensieve strijd met Ragues over het podium in Courthézon. Papa Bernard pakte met broerlief Gregoire als co de zege in de historic met een home made Porsche 911. Andy Lefevere ontdekte de Vaucluse achter het stuur van een Skoda Fabia Evo en reed zijn eigen wedstrijd en bereikte de finish als 23ste. Kurt Dujardyn op zijn beurt parkeerde zijn Skoda Fabia Evo aan de kant na proef 10, dit om persoonlijke redenen. Lander Dhaene zette een heel mooie prestatie neer door, met amper ervaring op onverhard, zijn Peugeot rally 4 op de 35ste plaats te parkeren.