Tijdens de toenmalige rallysprint van Moorslede merkte een aandachtige volger de naam op van ene Steve Bécaert aan het stuur van een Mitsubishi Lancer Evo. Hij eindigde de wedstrijd op een 16de plaats algemeen en zou gedurende dat seizoen nog van zich laten spreken. Meer zelfs ei zo na won hij de Hemicuda rally, ware het niet dat hij in een bietenveld verzeild raakte en noodgedwongen moest opgeven. Powerslide nam contact op met de transporteur uit Poperinge om samen een kleine rundown te maken over zijn seizoen 2014 tot 2024, want zolang draait hij al mee in het rallygebeuren in België.
Steve het begon allemaal in 2014 waar je als illustere onbekende de poort van de rallysport binnenwandelde. Je komt uit de westhoek m.a.w. de appel valt niet ver van de boom veronderstellen we. Vanwaar de interesse in de rallysport en hoe begon het voor jou want je zat meteen in een dikke wagen.
De microbe is ontstaan bij wijlen John Deconinck, ik was er al jaren klant met onze vrachtwagens. Wat velen waarschijnlijk niet weten is dat John behalve personenwagens ook vrachtwagens onder handen nam om bijvoorbeeld het verbruik te optimaliseren. Dus telkens ik in zijn garage stond kon ik maar moeilijk mijn ogen afhouden van de mooie resem Mitsubishi’s die in zijn garage stonden. Toen hij me eens voorstelde om samen met hem een rondje te gaan maken rond het vliegveld in Wevelgem (waar de toenmalige garage gelegen was) was ik uiteraard verkocht en kocht ik meteen een mooie EVO 9 groep N aan die bij hem in de garage stond en reden we de eerste vas wedstrijd van het seizoen, namelijk de toenmalige rallysprint van Moorslede en toen was de trein vertrokken.
Jaren later staan er diverse bekers te pronken in je bureel van overwinningen die je behaalde algemeen en in je klasse tot zelfs 2 x VAS kampioen. Welke staan in je geheugen gegrift en betekenden het meeste voor jou?
Waar ik misschien het meest trots op ben is de derde plaats in de Monteberg van 2022 waar ik met Davy Vanneste en Jos Verstappen op het podium mocht staan, wetende dat ik als 10 jarig jongetje enorm opkeek en trots was op Jos als die toen eens een puntje kon sprokkelen in de F1. In die tijd zagen we hem net zoals Max ook een beetje als halve Belg. De week voor die wedstrijd brak de motor van ons toenmalige Ford en huurden we in laatste instantie een Ford bij Fred Miclotte en zonder al teveel test reden we een mooie wedstrijd. Wat me ook wel bijblijft zijn de tientallen tweede plaatsen met als uitschieter toch wel de TBR waar we al 6x als tweede eindigden
VAS, ASAF, BRC, je reed doorheen de jaren verschillende wedstrijden hierin, buiten een 0 wagen functie tijdens de Hoppelandrally. We zagen je nog niet aan het werk in Noord Frankrijk, hoe komt dat?
Inderdaad, in het buitenland zie je ons niet vaak, de plannen zijn er wel maar steeds is tijdgebrek een spelbreker. Wie weet in 2025…? Maar op dit moment zijn er voor 2025 nog geen rally plannen, trouwplannen weliswaar wel dus is dit wel even prioriteit. In de datum is wel rekening gehouden met de Monteberg en Ieper rally, iets die we toch voor geen geld van de wereld willen missen !
Met Nico Beernaert behaalde je mooie successen. Op de dag van vandaag kan je nog steeds op hem rekenen voor raad en daad, wederzijds respect tussen piloot en copiloot die vrienden werden.
In 2018 het laatste jaar dat ik samen reed met nico Beernaert, die het jaar nadien op rallypensioen ging, behaalde ik eindelijk de overwinning in de TBR . Ondanks dit pensioen houden we nog veel contact en is er wederzijds nog veel respect. De mooiere resultaten zijn er echt gekomen sinds de samenwerking met Nico. Dit is echt een tip voor iedere startende piloot en is ook al veel bewezen, maar kies in het begin voor een iets meer ervaren co (misschien zonder budget) en dit betaald zichzelf terug. Het is ook Nico die mijn vrouw de knepen van het copiloot vak aangeleerd heeft.
Je bent reeds een tijd bezig met de rallysport en zag de sport evolueren alsook het kostenplaatje. Het zoeken naar budget is geen evidente zaak meer veronderstellen we.
Ja klopt budget is bijna niet meer te vinden, en dit is iets wat ik volkomen begrijp. Iemand die u zomaar 500 of 1000 euro wil geven is zeer uitzonderlijk en is veel geld. Maar in deze sport ben je er weinig mee, daarmee ook de keuze om in eigen beheer een Mitsubishi te hebben. Prijs kwaliteit voor de beste auto die je kan hebben. Vroeg of laat sluiten we een eenmalig R5 avontuur zeker niet uit, maar dit is iets waar we zeker, in tegenstelling tot mijn beginjaren, niet meer wakker van liggen. Prioriteit is altijd al plezier geweest en hoe ouder we worden hoe meer dit voorop komt te staan.
Bedankt Steve om ondanks je drukke agenda tijd vrij te maken voor ons.