Rocar-Tech Twente Rally 2024

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Ayrton Hoefakker

Datum: 26/10/2024

Powerslide Rally News

NK titelstrijd in Alfred Hitchcock thrillerstijl

In aanloop naar de Rocar-Tech Twente Rally leek het erop dat de titelstrijd wel eens kon beslist worden in en om Hengelo. Kampioenschapsleider Yannick Vrielink klopte bij Hans Weijs motorsport aan om een Ford Fiesta MK2 rally 2 te huren, een wagen waar hij zich meteen in thuis voelde overigens en waar hij dusdanig van onder de indruk was. De Duitser Dennis Rostek putte kracht uit een eerdere zege in de GTC rally en een 3de plaats tijdens de Hellendoorn rally om zich te gaan engageren in de titelstrijd. Hyundai rijder Kevin Van Deijne lijkt de minst regelmatige van dit trio te zijn maar kan, mits een regelmatiger verloop van het eind van het kampioenschap, nog als stoorzender optreden in de strijd voor de Nederlandse rally titel.

Gentlemen start your engines

De 4 proeven op zaterdag bleken moeilijker dan gedacht met mistbanken die het de deelnemers niet gemakkelijk maakte. Rostek paste zich hier het beste aan en zette 3 snelste tijden neer in zijn Skoda Fabia RS. De dichtste achtervolger bleek Ingo ten Vregelaar te zijn die, nadat hij geen aanspraak meer kon maken op de titel, het geweer van schouder veranderde en resoluut voor overwinningen ging gaan strijden. Hij pakte ook een proef winst en ging slapen met 13″ achterstand op zijn merkgenoot Rostek. Vrielink paste zich zeer snel aan aan de modernere MK2 en legde beslag op de 3de plaats op 16″ van de leider en op amper 4″ van ten Vregelaar.  Van Deijne had de rol al moeten lossen door enerzijds de mist en verkeerde afstellingen. Hij sloot dag 1 af op de 4 de plaats met reeds 1’04” achterstand en voelde de hete adem van Stig Andervang in zijn nek, die in zijn Hyundai i20 N rally 2 amper 6″ verderop stond.

Vrielink op schema….maar

Rostek trok meteen van leer tijdens de openingsronde van 4 proeven wat resulteerde in 3 snelste tijden. Thuisrijder Ten Vregelaar nam er één voor zijn rekening maar zag de Duitser iets verder uitlopen. In deze ronde was er plots ophef toen Vrielink zijn motorkap vergat af te sluiten en deze de voorruit verbrijzelde. Vrielink en co van Koppen gebruikten beiden een skibril en garandeerden de veiligheid hiermee, vooraleer een nieuwe ruit kon worden gemonteerd op de éérstvolgende service. Jammer genoeg gebruikten zowel Rostek als Van Deijne dit oponthoud aan om klacht in te dienen, ondanks toestemming van de organisatie, om zo dichterbij te kunnen komen in het kampioenschap en kreeg Vrielink 5′ straftijd aan de brandvrije broek gesmeerd. Dit geheel ter zijde maar knok het uit op de proeven in plaats van een collega buiten spel te proberen zetten via een klacht. Van Deijne zou even later nog een klacht gaan indienen toen Rostek een waterton ramde op een rondrit en hij hierdoor werd gehinderd en in het verkeer geraakte. Ondanks alle tumult pakte Rostek de overwinning. ten Vregelaar perste alles uit zijn Skoda maar bleef op 10″ hangen van de winnaar. Van Deijne bleef op positie 3 voor Andervang en een indrukwekkende Jari Van Hoof in een Mitsubishi Lancer Evo X die hierdoor ook de NC 2 zege pakte.

De Wim Luijbregts Rocar-Tech Historic Rally

Hierin stak Piet-Hein van der Heijden met kop en schouder boven de rest uit met zijn impressionante Audi Quattro. Hij nam meteen de leiding en kreeg, na de opgave van Antoine van Ballegooijen, een vrijgeleide naar de overwinning toen deze de Ford Sierra Cosworth aan de kant moest zetten. Hank Melse pakte ondanks enkele warme momenten de 2de plaats.