Rallye de la Lys

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Jean-Marie Vandeputte

Datum: 19/04/2025

Powerslide Rally News

Ding dong mogen we even binnenkomen … ruim 190 moderne en nog eens een meute historic wagens aan de start van de 41ste editie, net over de schreef in la douce France, met daarin toch wel enkele opmerkelijke namen zoals een Simon Salaun en Fabien Ponchant die we in dit artikel toch wel van dichtbij onder de loep nemen.

 

De Fabien Ponchant Show

 

Huh wie, Fabien Ponchant, horen wij u denken, wat ook wij van de redactie dachten toen we de tijden van de openingsronde erbij namen ergens te velde in het zonnetje. U gelooft het of niet maar Fabien is reeds actief in de rallysport als navigator sinds 2012 en reed hier nu zijn eerste meters als piloot. Blijkbaar had die heel goed opgelet in het rechterzitje want hij zette 3 snelste tijden neer op een rij en rukte op naar de leiding, Echter op de 4de proef donderde hij van de baan waarbij een wiel werd afgerukt van zijn Skoda Fabia Evo 2. Een naam om te onthouden.

C’est la guerre

 

Dachten zowel Simon Salaun die, met zijn 18 jaar, de pannen van het dak reed in een VW Polo rally. Tijdens het zaterdagluik van de wedstrijd liet hij zich al opmerken door zich tussen de rally 2 anciens te wurmen, met zelfs een snelste tijd op kp 6, wat hij op de openingsproef Rues op zondag nog eens herhaalde. Hierdoor kreeg hij Victorien Heuninck in zijn vizier, die slechts luttele seconden voor hem zat in het klassement, aan het stuur van zijn vertrouwde Mitsubishi Lancer evo 9, een wagen waar Heuninck altijd net dat ietsje meer mee kan.

Tijdens de resterende 4 proeven op zondag liet ook Kurt Boone van zich spreken door in het zog van Heuninck te blijven. Meer zelfs hij zette op de bijna 20 km lange Middel-veld 1 proef de snelste tijd neer voor Heuninck, die hierdoor iets meer ademruimte kreeg op de jonge Salaun en plots zicht kreeg op de 2de plaats.

Want met nog 2 proeven te gaan zat Hugues Lapouille, in een Skoda Fabia Evo 2 rally 2, op amper 2” van de red Baron Mitsubishi. Maar ook Salaun zat op vinkenslag, met amper 5” achterstand. Het publiek zag werkelijk high games. Boone was door zijn allereerste snelste tijd op Franse bodem plots op 15” van de 2de plaats komen te zitten. De 2 laatste proeven beloofden spannend te gaan worden.

 

Alle registers open

 

Met nog 2 proeven te gaan zou de afsluitende zondagronde ultra spannend gaan worden want plaats 2 tot 5 zou druk bevochten worden. Het publiek en de piloten maakten zich op voor een zinderende finale. Meteen was er ophef aan de ff van proef 9 want Heuninck was van de baan gegaan en verloor in één klap 20″, waardoor Salaun nu op de 3de plaats kwam te staan op 9″ van Lapouille, die ondanks een fout 2de bleef.

Alles was nog mogelijk in de laatste proef met zijn 20km. Heuninck zette hier in een alles of niets offensief nog de snelste tijd neer, maar moest zich tevreden stellen met de 4de plaats na Salaun, die de 2de tijd had neergezet en het gat van 9″ met Lapouille reduceerde tot amper 1″7. ” Ik heb echt alles uit de Polo gehaald en nam risico’s. Ik heb geen idee waar ik nog sneller kon zijn gegaan maar bon wat een rally”!

Lapouille bleef 2de na Laurent Bayard, die onbedreigd naar de zege reed in zijn VW Polo Rally 2, sinds Ponchant uit de wedstrijd was verdwenen. Kurt Boone werd 5de en kon eveneens terugblikken op een mooie wedstrijd die hij ontdekte en waarin hij strijd kon leveren met verschillende merkgenoten.