Uit de editie 2023 werden lessen getrokken. Hugues Henrot en zijn team konden aan het eind van het weekend tevreden zijn. Het evenement trok niet alleen een aantal grote namen aan, maar kende ook geen al te grote problemen: “het algemene resultaat was positief, ook al hadden we graag een tiental bemanningen meer gehad, maar het voornaamste is dat het talrijk opgekomen publiek zich aan de voorschriften hield” melde de voorzitter.
Verstappen van leider naar lijder
Met namen als Verstappen, Serderidis, Mazuin, Princen, Collard, Hérion of Nuyts in divisie 4, die gereserveerd is voor auto’s met een grote cilinderinhoud en/of uitgerust met competitiebanden, kon de organisatie een mooi plateau voorschotelen. Zoals verwacht nam de voormalige F1-coureur, de leiding in handen van bij het begin van de wedstrijd met meer dan veertig seconden voor Thibaud Mazuin (Fabia R5) en een minuut voor de Porsche van Kris Princen. Jourdan Serderidis (Fabia RS) en Olivier Collard (Porsche 997 GT3) maken de voorlopige top vijf compleet. Aan het begin van de tweede lus, crashte Jos Verstappen uit de wedstrijd. Thibaud Mazuin nam de leiding over in zijn nieuwe Fabia vóór Kris Princen en Jourdan Serderidis die zich kwam voorbereiden op de komende Acropolis rally in Griekenland.
Princen gaat in de aanval
Profiterend van een steeds droger wordende baan en de topsnelheid van de Porsche reed Princen het gat dicht op zijn rivaal Mazuin. Hij nam de leiding over in de achtste proef om met een halve minuut voorsprong te finishen en zijn eerste succes te boeken met de achterwiel aangedreven Dekens motorsport Porsche 991 GT3. “Het was een erg gecompliceerde start van de rally, op een erg lastig parcours, maar daarna was het gunstiger voor de Porsche”, analyseerde de man die al eerder aan de rally had deelgenomen in een Renault Clio. Ook Thibaud Mazuin was erg tevreden met zijn wedstrijd, ook al kon hij Princen niet volgen: “De topsnelheden zijn niet vergelijkbaar en ik had nog geen meter gereden met de auto. Het was een zeer bevredigende test voor de rest van mijn seizoen”, vertelt de Fabia-rijder enthousiast. Ook Jourdan Serderidis was blij met zijn dag, want dit was de eerste keer dat hij met de Fabia RS op asfalt reed. “Ik wist dat deze wedstrijd moeilijk ging zijn, vooral omdat ik een tijdje niet heb gereden. Dit uitte zich in een te voorzichtige start, maar een podiumplaats neen dat had ik niet verwacht. Aan de voet van het podium zette ook Loris Nuyts een prima prestatie neer achter het stuur van zijn Fabia, bij zijn eerste deelname aan de wedstrijd.
Na de Chevrotines wint Marique ook in de Famenne
Zoals wel vaker het geval is was de strijd hevig voor de eindoverwinning. Niet erg verrassend met coureurs als Marique, Linchamps, Duterme of Chalon. Eddy Marique (Opel Astra) won de eerste proef voor Quentin Duterme (Peugeot 306) en Jerome Linchamps (Peugeot 206), maar het was Linchamps die de eerste lus aan de leiding afsloot. Jammer genoeg ging de Peugeot-rijder even later van de baan. Hierdoor lag de weg wagenwijd open voor Eddy Marique, met iets meer dan een minuut voorsprong op Duterme.
Een Vlaamse leeuw in het land van de Waalse Haan
Bij de historics zette Christophe Jacques de snelste tijd neer op de eerste proef, maar een probleem met de versnellingsbak dwong hem tot opgave. Danny Kerckhof nam de leiding over en stond die niet meer af, hij zette zeven snelste tijden neer bij zijn eerste deelname in de Famenne.