Groene rallycar

De Orc Rally

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Jean-Marie Vandeputte

Datum: 29/05/2024

Powerslide Rally News

Slippery When Wet

Als het droog is liggen de snelheden op de proeven van de orc rally hoog, wanneer het nat is daarentegen veranderen deze in ware schaatsbanen. Op de startlijst ontbraken toch wel enkele tenoren, ex-winnaars Frederic Miclotte en Vincent Verschueren lijken hun pijlen op het BRC gericht te hebben. Bert Coene diende op zijn beurt forfait te geven omdat de wagen niet klaar geraakte. Hierdoor kreeg de organisatie slechts 1 R5 wagen aan de start. Melissa Debackere liet al van zich spreken in Kortrijk vorig jaar, toen ze daar voor het eerst achter het stuur van de nieuwe Skoda Fabia RS kroop. In Oostrozebeke kreeg ze hierdoor en met haar ruime ervaring het embleem van topfavoriet opgespeld.

Bye bye

Tonnen ervaring, een integrale aandrijving en natte omstandigheden lieten de snelste amazone die ons Belgenland rijk is, er als een speer vandoor gaan. Patrick Snijers, die tijdens de jongste sezoensrally nog uit koers werd gezet, kreeg na de openingsronde al 37” aan de brandvrije overall gesmeerd. Hij besefte dat in deze omstandigheden voor de zilveren plak zou gereden worden. De verrassing van deze eerste ronde was thuisrijder Xavier Beel die vakkundig alle pièges ontweek die de wedstrijd rijk was. Hij profiteerde natuurlijk van zijn integrale aandrijving op de Mitsubishi Lancer x R4. PJM Cracco volgde op amper 3 tienden van Beel op de 4de plaats, maar moest alle hens aan dek roepen om de Porsche 991 GT3 op de baan te houden.

Onvoorspelbaar weer

De regen kwam en verdween terug, om even later terug op te duiken. Dit bemoeilijkte de bandenkeuze voor veel deelnemers, zoals het raden naar de juiste 7-ballen combinatie bij de Lotto. Debackere keek niet om en bleef op haar elan doorgaan. Achteraf verklaarde ze “een kleine voorsprong verdedigen is gemakkelijker dan een riante. Ik moest er vol voor blijven gaan om de concentratie niet te verliezen.” Snijers bleef op de 2de plaats en kon niet anders dan wachten op drogere omstandigheden om zijn Porsche-paardjes aan de grond te krijgen, wat hem op Hulste 3 eindelijk een snelste tijd deed optekenen.

Kat en muis

Gedurende de ganse wedstrijd bleven Beel en Cracco in elkaars buurt. Beel leek na een snelste tijd op Wielsbeke 5, Cracco definitief van zich te hebben afgeschud en leek naar de 3de plaats te stormen. Cracco reageerde meteen met een kanonstijd op de laatste proef. Eentje die hem de scratch opleverde en ook een bonus van 4” op Beel, die met het zicht op de finish, naar plaats 4 werd verwezen. Debackere liet het tempo tijdens de laatste ronde wat zakken en kon een 6de ORC-overwinning op haar palmares toevoegen.
De verrassing van de wedstrijd
Die kwam toch wel van Alumac zaakvoerder Stefaan Crombez, die zijn Opel kadett C, waarmee hij in 2019 begon mee te rijden, op stal liet en uitpakte met een Renault Clio rally3. Geen sinecure om een wagen te ontdekken in delicate omstandigheden, maar hij pakte wel mooi de 6de plaats algemeen ermee en mocht ook de beker voor de klassezege in 3G in ontvangst nemen .

Lietaer gaat de mist in

Paul Lietaer, voor de gelegenheid onderweg met een Ford Escort Mk2, maakte te veel fouten om een rol van betekenis te spelen bij de de historic. Hierdoor kwam hij niet verder dan een 5de plaats. Mathieu Vandoolaeghe leek te gaan profiteren hiervan, maar donderde in een leidende positie van de baan in zijn Mercedes 190. Bert Cornelis voerde gedurende het gros van de wedstrijd een leuk duel met merkgenoot Ludo Vitse, die eveneens de zege rook. In dit duel trok Cornelis aan het langste eind en kon hij met een voorsprong van 8” zijn Opel Monza in het gesloten wagenpark parkeren als winnaar bij de historic.