Op weg naar de titel

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Patrick Deroo, Jimmy Vereecken en Jean-Marie Vandeputte

Datum: 17/05/2025

Powerslide Rally News

Wat vooraf ging aan de 48ste editie van de Sezoensrally

Enkele dagen voor de start van de wedstrijd kreeg de organisatie de melding dat Hyundai rijder Niels Reynvoet de handdoek in de ring gooide na tegenvallende resultaten. Eerder in 2024 zagen wij ook al vreemde beslissingen binnen het team door de winnende C3 te vervangen door een Skoda en dit in volle titelstrijd. Ook Jonas Dewilde diende aan de kant te blijven nadat zijn rijbewijs werd ingetrokken na een ongeval, waardoor hij niet kon deelnemen aan één van zijn favoriete wedstrijden.

Een flinke optie op de titel na de 4 op 4 voor Verstappen

Van bij de start was Jos Verstappen de snelste met zijn Skoda Fabia RS. Uiteindelijk zou hij 10 van de 12 klassementsproeven op zijn naam schrijven in Bocholt, waar duizenden rallyfans genoten van de zon en het spektakel.

“We hebben de ganse dag ons tempo gereden, maar nooit risico’s moeten nemen. We reden met een kleine marge onder de voet. Het parcours bleef moeilijk maar we hadden vandaag alles prima onder controle”, vertelde Jos Verstappen.

In het begin van de wedstrijd was Charles Munster zijn dichtste achtervolger. De Hyundai-rijder, die voor de eerste keer dit seizoen in eigen land aan de start kwam, ging op jacht naar een snelste tijd. Het was duidelijk te zien dat de jongste Munster ervaring opdeed in het Frans onverhard kampioenschap, maar net over halfweg in de wedstrijd ging Munster in de fout en moest hij opgeven.

Omdat Vincent Verschueren, de enige die Verstappen twee snelste tijden kon afnemen, op KP 3 lek was gereden en 2’40” had verloren, ging de tweede plaats naar Cédric Cherain. Die liet zijn Porsche voor de gelegenheid aan de kant en stuurde de VW Polo van SXM naar een mooie tweede plaats op 36″3, maar zonder Jos Verstappen te kunnen bedreigen. “Ik denk dat ik tevreden mag zijn met de tweede plaats. In het begin van de rally moest ik zoeken naar de juiste afstellingen voor de VW en moest ik mijn rijstijl nog wat finetunen. Dat heeft me de aansluiting gekost. We kwamen nooit echt aan de tijden van Jos met de oudere VW, dus moet ik tevreden zijn met de tweede plaats. Die levert me de tweede stek op in het kampioenschap. Ideaal om naar Ieper te trekken”, aldus Cédric Cherain.

Vertrouwen hebben en lekke banden… dat is de Sezoensrally

De derde plaats op 1’34” ging naar Bjorn Syx, die een foutloos debuut op de maaskiezel bekroond zag met een podiumplaats. “Ik wist donderdag al na de shakedown dat ik hier niet zou winnen bij mijn debuut. Ik had in het begin helemaal geen vertrouwen op de maaskiezel. Ik vond het juiste gevoel niet. De set-up stond vanochtend veel te hard. Daarna in de tweede ronde te zacht. Pas in de slotfase, met een compromis tussen de twee, begon ik mijn draai te vinden, maar toen waren Jos en Cédric al te ver uitgelopen. Met een derde plaats ben ik uiteindelijk heel tevreden”.

De vierde plaats, op 2’19” ging naar een erg tevreden Nicola Stampaert die, na de rally van Hannuit, opnieuw  genavigeerd werd door Steve Matterne. Vincent Verschueren strandde op de vijfde plaats op 3’25” met zijn Citroën C3 Rally2. “Die lekke band heeft ons de das omgedaan, maar ik was al blij dat we daar niet over de kop zijn gegaan toen ik die duiker raakte. Het ritme was vandaag wel goed op de maaskiezel”, vertelde Verschueren.

Jonas Langenakens, aan de start met zijn Skoda Fabia R5, de eerste versie van de Fabia, haalde het maximum uit de wagen met een zesde plaats. Vooral het gebrek aan testkilometers speelde de rijder uit Landen parten, net als drie lekke banden. Thibaud Mazuin sloot een regelmatige wedstrijd af, met een aantal foutjes in de openingsronde, op de 7de plaats vóór de lokale specialist Gunther Monnens in een Renault Clio Rally4. Met 100 pk minder dan de Rally 2’s showde Monnens nog eens zijn talent op onverhard. Michiel Becx, de Nederlander die jaarlijks van de partij is in Bocholt, en Fred Miclotte, die twee keer veel tijd verloor door een lekke band, sloten de top 10 af.

Ook in de nevenkampioenschappen was het boeiend

In de MATS performance M cup leek het een duel te gaan worden tussen Filip Lommers, die tot aan zijn opgave door mechanische problemen de leiding in handen had en Franky Boulat. Die pakte met zijn overwinning een mooie 3 op 3 in het kampioenschap en lijkt een stevige optie genomen te hebben op de titel.

Bij de Junioren en de BRC trophy Stormde Lény Cols quasi foutloos naar een dubbele overwinning telkens vóór Thyrsa Eertmans, die zelf tevreden was met haar wedstrijd voor het eerst op onverhard.

Bart Vandevelde werd al geruime tijd achtervolgd door de pechduivel in zijn Renault Clio maar kon in Bocholt eindelijk de overwinning pakken in de 2WD trophy.

Merkgenoot Stefaan T’joens ging te traag van start en kon het gat met Vandevelde niet meer dichten, maar toonde zich achteraf best tevreden met zijn 2de plaats en dito punten voor het kampioenschap.

Na het forfait van meervoudig Historic-kampioen Dirk Deveux, die om gezondheidsredenen moest afhaken, was Christophe De Leeuw veruit de snelste op het specifieke parcours van de Sezoensrally. De Leeuw, voor de eerste keer genavigeerd door de Nederlandse Saskia Bleijenberg, domineerde de wedstrijd met zijn Opel Ascona A en won met meer dan 4 minuten voorsprong op Thomas Carlier.

Drie teams kwamen zaterdag aan de start van de derde manche van het Youngtimer BRC in de 48ste Sezoensrally. De overwinning ging overtuigend naar Jo Muylle, die zijn droom realiseerde door een Subaru Impreza te besturen op de maaskiezel. Na de opgave van Dirk Ceyssens, met zijn Toyota Celica GT-Four (technisch probleem), reed Jo Muylle makkelijk naar de overwinning en de 21ste plaats algemeen met de Subaru Impreza die hij huurde van XLT.