Ooit rij ik rally

en zie haar nu!

Auteur: Jean-Marie Vandeputte en Cassandra

Foto's: Jean-Marie Vandeputte en sociale media Cassandra

Datum: 27/08/2024

Powerslide Rally News

Het klinkt voor veel kleine meisjes als muziek in de oren, die dromen die ze toen hadden, maar ergens in de rustige straten van Bekegem vonden we intussen een iets grotere versie van het kleine ukje van toen. We zeggen het nog even lekker niet wie deze Vlaamse Michèle Mouton is, maar het is er eentje met lef, deze tip van de sluier kunnen wij u alvast al meegeven.

Michèle Mouton in de bres voor haar vrouwelijke collega’s

Na unanieme goedkeuring van de World Motor Sport Council heeft de FIA in 2009 een nieuwe commissie in het leven geroepen om vrouwen in alle divisies van de autosport te ondersteunen. De Women & Motorsport Commission (WMC) hield de eerste vergadering in april 2010 onder voorzitterschap van Michèle Mouton, de eerste vrouw die een overwinning behaalde in het FIA World Rally Championship. De Française won in de jaren ’80 in totaal vier WRC-rally’s en was in 1982 Vice Wereldkampioen. “Vrouwen hebben al een plaats verworven in de autosport, dat is wel bewezen,” zei Mouton bij de oprichting van de Commissie, “maar waarom is er nog steeds niemand in mijn voetsporen getreden? Ik hoop dat wij een antwoord kunnen vinden en dat wij daarnaast vrouwen kunnen interesseren en ondersteunen in alle takken van onze sport.”

Cassandra Maene

Huh wie, horen wij u al zeggen. Het klopt dat Cassandra voor de meesten onder u een illustere onbekende is, maar vergis u niet ze weet verdomd goed waar het gaspedaal staat. De Belleza zaakvoerster uit Bekegem leerde haar skills in de autocross waar ze best haar mannetje wist te staan en waar ze er niet voor terugdeinsde om in duel te gaan. Ze las zelfs bolletje pijlritten met haar mama als chauffeur in een Opel Kadett GTE. Kortom autosport beleven zit duidelijk in de familiale genen, daarom vonden we het tijd om eens nader kennis te maken met haar.

1: We kennen jou nog vanuit de autocross waar je je mannetje kon staan, maar de rallysport is toch best iets complexer. Hoe verliep de aanpassing?

Dat was toch een hele aanpassing. Ik had na de cross van Waregem de helm aan de haak gehangen, na een heel jaar mijn mannetje te staan en het tweede deel had ik het volledig gehad. Maar toen kwam mijn nonkel Geert Maene met de vraag, ga je in Koekelare eens met Bumblebee rijden? Ja, dat zag ik wel zitten. Wist niet waar ik me moest aan verwachten, maar ik had nog tijd hé. Maar toen veranderde de planning al snel en werd de TBR de eerste rally, daarna Staden. De overgang van een achtertrekker in de cross naar een voortrekker in de rally, was terug een hele verandering maar dat lukte wel. Ook het feit dat je met twee in de auto zit was helemaal anders natuurlijk”.

2: De TBR was je eerste rally. Wat ging er door je heen bij de 5-4-3-2-1 start van de eerste proef?

Toen we aan de start kwamen van de 1e proef begon het wel net wat te regenen. Dus die stress kwam dan wel snel en Pedro kon me toch kalmeren. Voor de start was ik eigenlijk heel rustig, veel kalmer dan voor de start van de cross, want ik had toch niks te bewijzen, kilometers maken was waarvoor we kwamen”.

3: TBR, Staden, Kasterlee, je reed er al 3 in korte tijd. Dan moet je je wel goed voelen achter het stuur?

De klik met Bumblebee was er wel direct. De eerste boucles op de TBR waren rustig, maar de tijden verbeterden wel. Staden was spijtig genoeg al voorbij na kp2 met een kapotte koppeling. Kasterlee startte ik met een kleiner hartje, maar met Thierry in het rechter zitje was er direct een toffe sfeer. Ook deze keer werden de tijden steeds verbeterd en was ik toch wel trots op mezelf (haha)”.

4: Wij reden ook met Bumblebee tijdens een test en vonden dit een zeer amusante wagen om te besturen. Compact en snel m.a.w. perfect om in de rallysport mee te debuteren. Hoe ondervindt jij de auto?

Heel leuk, ideaal om te leren inderdaad. Maar nog eens, de klik moest wel gemaakt worden van achtertrekker naar voortrekker, maar die klik is ondertussen wel gevonden. Met een paar spannende momentjes te hebben leer je de auto natuurlijk snel kennen”.

5: Mochten we de lamp van Alladin bezitten, zijn we deze gegarandeerd binnen de 5” al kwijt en ben jij aan het wrijven. Wat zou jij wensen?

Dat we het seizoen mooi kunnen uitrijden, dat zou voor mij al een mooie wens zijn die uitkomt. Als klein meisje zei ik altijd al dat ik mij wel eens in een rallyauto wou smijten. Maar na de cross dacht ik dat dat wel het spectaculairste ging geweest zijn. Maar dankzij nonkel Geert en Michiel Stubbe kreeg ik toch die kans en dat is al een hele mooie wens die uitkomt.

Merci”!