Na een razend spannende 42ste Rally van Wallonië, heeft Jos Verstappen de wedstrijd gewonnen. Nochtans werd de wedstrijd gedurende twee dagen gedomineerd door Cédric Cherain, die vanaf de start de leiding in handen had met de nagelnieuwe Porsche 992 Rally GT. Het competitiedebuut van de Porsche was indrukwekkend, maar met nog twee proeven te gaan viel de Porsche door een elektronische panne even stil op het onverhard in Naninne. Het kostte Cédric Cherain de overwinning.
Jos Verstappen greep zijn kans om zijn derde overwinning in het Kroon-Oil BRC te boeken. Met drie zeges en maximaal zes resultaten die in rekening worden gebracht, heeft de Nederlander al een optie op de Belgische titel genomen.
De leider werd lijder
Cédric Cherain was natuurlijk erg ontgoocheld, want hij was de morele winnaar van deze Rally van Wallonië. De Belgische kampioen werd vooraf getipt als kanshebber, maar niemand had verwacht dat de pas gehomologeerde Porsche 992 GT3 de wedstrijd zou domineren, al bleven de verschillen beperkt.
“Natuurlijk ben ik ontgoocheld. Bij het begin van het onverhard lagen een paar flinke hobbels en daar sloeg de motor af. Ik kreeg de wagen niet meer aan de praat. Na een paar keer proberen konden we toch verder, zonder dat ik iets hersteld heb. Wellicht een panne veroorzaakt door de schok. Heel zuur, maar ik ben wel trots op onze wedstrijd en op het werk dat Lionel Hansen en zijn team geleverd hebben. We hebben in elk geval het potentieel van de wagen getoond. Alleen wilden de rallygoden deze keer een andere winnaar…,” verklaarde Cédric Cherain de brute pech.
Jos Verstappen baalde een ganse wedstrijd tot de zege plots in zijn schoot geworpen werd
Jos Verstappen liet de kans niet liggen om zijn derde overwinning van het seizoen te scoren in Namen. “Heel spijtig voor Cédric, die dit weekend een fractie sneller was. We waren gewoon kansloos tegen de kracht van de Porsche-motor, die veel sneller accelereert van 100 naar 200 km/h. Op de snelle proeven van deze rally, waar vaak hoge snelheden worden gehaald, was de GT gewoon sneller dan onze Skoda. We hebben één klein foutje gemaakt deze ochtend, toen we rechtdoor gingen en 2 of 3 seconden verloren. We zijn wel keihard blijven pushen en dat werd beloond”, vertelde Verstappen.
Jammer genoeg liet de winnaar tijdens het Sporza interview toch een giftige sneer achter. “Ik vind het niet eerlijk 500 pk t.o.v. 300, zo kan ik niet wedijveren met Cédric Cherain“, die zelf eerder verwacht had om achter Verstappen te moeten aanhollen in zijn integrale aandrijving. Jos the boss vergat blijkbaar erbij te zeggen dat mocht het regenen hij weer in het voordeel zou zijn geweest en dit soort giftige uitlatingen best in de Formule 1 worden gelaten.
Schitterende duels
Voor de tweede plaats werd het ganse weekend bikkelhard gestreden tussen vier toppers: Vincent Verschueren, vol vertrouwen na zijn zege in de TAC Rally, Adrian Fernémont, tweevoudig winnaar en Belgisch kampioen, Niels Reynvoet, de winnaar van vorig jaar en Bastien Rouard, die opgroeide in de regio.
Vincent Verschueren was na een goede start het ganse weekend de best geplaatste, maar toen Cherain zijn Porsche in Naninne weer gestart kreeg, verloor hij een paar tellen achter de GT. Daardoor strandde de Citroën-rijder op de derde plaats, amper 0″1 achter Adrian Fernémont, die een schitterende eindsprint bekroond zag met een onverhoopte tweede plaats.
“Wat een slotdag. Bij de start had ik nog te weinig ervaring met de Skoda Fabia RS die slecht was afgesteld voor hobbelige stroken. Na een paar aanpassingen kreeg ik meer vertrouwen en kon ik het tempo verhogen. Op de slotdag, met meer ervaring ging het nog beter. We hebben enorm hard aangevallen om Vincent af te houden”, vertelde Adrian Fernémont.
Vincent Verschueren was niet blij. “We strijden de ganse dag voor tienden van een seconde. Ik verloor zeker 2 tot 3″ in Naninne. Dat kost me dus de tweede plaats, zoveel is zeker, maar de wedstrijdleiding vond het een wedstrijdfeit. Voor de rest heb ik wel genoten van het duel met Adrian en van de supersnelle proeven hier in de Wallonie, een van mijn lievelingsrally’s. Ten opzichte van Verstappen, kwamen we topsnelheid te kort. Met onze korte versnellingsbak halen we een topsnelheid die 15 km/h lager ligt dan die van de Skoda”.
Niels Reynvoet kampte op zaterdag ook met een te kort aan topsnelheid in zijn Hyundai. In de loop van de wedstrijd kon hij het tempo verhogen, nadat hij betere afstellingen vond die hem vertrouwen gaven. Reynvoet werd vierde, vóór de Porsche van Cherain en de Hyundai van Bastien Rouard. De streekpiloot maakte zaterdagochtend een foute bandenkeuze en die achterstand kon hij niet meer goedmaken, al trok hij alle aanvalsregisters open. Meer dan een zesde plaats zat er niet in.
Tom Rensonnet, die de tweede helft van de wedstrijd te kampen had met vermogensverlies door de pop-off, eindigde op de 7de stek vóór Thibaud Mazuin, die tijd verloor door twee lekke banden. Patrick Snijers, tweede in RGT na een knappe wedstrijd, en Nicola Stampaert, die bij zijn tweede deelname in Namen parcourskennis miste.
Leny cols doet het opnieuw
Een jaar na zijn debuut in de Clio Trophy, was Leny Cols in de Rally van Wallonië de snelste in de BRC Trophy, de nieuwe competitie met een erg aantrekkelijke prijzenpot. De Rally van Wallonië was de eerste BK-manche die Leny voor de tweede keer reed en met die ervaring nam hij makkelijk afstand van de concurrentie.
Valentin Dozot op eenzame hoogte
Valentin Dozot won op zaterdag de D2-wedstrijd in de Rally van Wallonië. Hij deed dat met een Peugeot 208 R2 op conventionele banden, waardoor hij ook de 2WD Trophy won. Omdat Olivier Leroy en Lucien Ledoux vroeg moesten opgeven, eindigde Stefaan T’joens op de tweede plaats met zijn Renault Clio RS, zodat hij een goede zaak doet in het kampioenschap.
“In de eerste ronde had ik het moeilijk, omdat de koorden veel dieper uitgereden waren dan tijdens de officiële verkenningen. Ik kon moeilijk mijn snelheid hoog houden in de bochten. Maar toen het veld uitgedund was moest ik niet meer aanvallen. We hebben de wedstrijd gewoon uitgereden om de punten voor de tweede plaats veilig te stellen”, vertelde Stefaan T’joens.
Een bewogen Wedstrijd voor Lander Depotter
In de Rally van Wallonië toonden de jongeren hun kwaliteiten, zowel in de Stellantis Motorsport Rally Cup als in de BRC Trophy. Zoals verwacht waren de Rally4’s op de snelle proeven rond Namen sneller dan de Rally5’s, die minder vermogen hadden. Vooraan beleefde Lander Depotter op zaterdag een heel moeizame start. De ganse dag klokte hij niet de tijden die van hem verwacht werden door aanhoudende turbodruk problemen, die pas laat in de avond opgelost konden worden, maar stelselmatig rukte hij wel op naar de leidersplaats in het Junior BRC. Nadat Nard Ippen op zondag over de kop ging, kwam daar ook nog de overwinning in de openingsmanche van de Stellantis Cup bij.
Thomas Carlier… perfect
Nog voor de start verloor de wedstrijd een van de tenoren. Regerend Belgisch Historic-kampioen Koen Verhaeghe moest forfait geven omdat de motor van zijn Escort Mk1 niet tijdig hersteld was. Thomas Carlier nam de wedstrijd van bij de start in handen. Hoewel hij de snelle proeven van de Rally van Wallonië ontdekte, genoot de 25-jarige rijder uit Bastenaken met volle teugen.
“Nee, deze proeven zijn niet te snel voor onze Ford Escort. Ik vind het parcours, met zijn vloeiende snelle bochten, prachtig. Op zondag kregen we nog een flinke portie onverhard voor de wielen in Naninne. Daar voelde ik me helemaal in mijn sas, want ik ben begonnen in motorcross. Kortom, dit was het perfecte weekend voor ons”, vertelde Carlier die zich ontpopt als titelfavoriet.
De tweede plaats ging naar een sterk rijdende Benoit Scheen, ook in een Escort Mk2. Scheen erkende wel dat Carlier een maatje te sterk was. “We hadden wat problemen met een kromme remschijf, waardoor de wagen bij het remmen heel onstabiel werd op zondag, maar dat is geen excuus. We zaten op zaterdag op minder dan 1″ per kilometer van de tijden van Thomas en daar kunnen we zeker mee leven”, aldus Benoit Scheen.
Emile Tollet reed voor eigen publiek naar een mooie derde plaats met de Porsche 911 SC in de kleuren van ‘Bernard Beguin’. “We hebben ons goed geamuseerd op de proeven. De Porsche blijft een geweldige auto om mee te rijden, maar de versnellingsbak blijft fragiel. Deze keer gaf de auto geen krimp. Ik heb genoten van een fijne wedstrijd en het mooie weer”, lachte Emile.
Maxime Somville, samen met zijn zus Caroline, op pad in een Escort kon zijn hoofddoel niet realiseren. De Schepen van Sport van de gemeente Fernelmont wilde dolgraag de proef in eigen dorp afwerken op zondag, maar de versnellingsbak van zijn wagen besliste er helaas anders over.