Hannuit opent traditioneel het ASAF rally kampioenschap en mocht, naast een naar testkilometers zoekende Nicola Stampaert, Steve Bécaert, Jimmy Dhont en Cedric Hubin, nog een 164 andere teams welkom heten met daaronder 10 Porsches GT3. Een ongezien aantal van die snelle uit Zuffenhausen in België.
Jari Van Hoof opent de debatten
Orp is een beruchte proef met kasseistroken die door veel piloten word gevreesd. Hier toonde Yari Van Hoof (zoon van) zich samen met een furieus uit de startblokken geschoten Jimmy Dhont zich de snelsten. Beiden werden op amper 1′” gevolgd door Marc Turrion die, gezien zijn ervaring in deze wedstrijd, eveneens als zege kandidaat naar voor mocht geschoven worden. BRC RGT kampioen 2023 Romain Delhez keek op deze proef de kat uit de boom met een 7de tijd maar zou op de 3 resterende proeven van de openingsronde 3 snelste tijden neerzetten. Wat hem aan de leiding bracht met 9″ voorsprong op Citroënrijder Dhont en Mitsubishi sterkhouder Turrion die gelijktijdig terug binnenkwamen in Hannuit. Op dat ogenblik hadden 5 van de 10 Porsches armada zich in de top 10 genesteld met Valentin Brahy op plaats 5 net achter Skodarijder Nicola Stampaert. David Croes begon zijn automatismen terug te vinden en paste zich razendsnel aan en palmde de 6de plaats in. Henri Schmelcher hield op de 9de plaats nog net voormalig ASAF rallykampioen Christian Guillemin achter zich die de 10de plaats bezette.
Stampaert rukt up
Turrion viel vooraan weg door een lekke band maar alle aandacht ging naar Stampaert (genavigeerd door Steve Matterne), die met 2 snelste tijden aan de boom begon te schudden en hiermee in het zog kwam van Delhez, die via een snelste tijd een bonus van amper 4″ hield op de Skodarijder na de 2de ronde met 4 proeven. Iets verder in de top 10 kregen Schmelcher en Steve Bécaert het met elkaar aan de stok. De Poperingenaar was na de opgave van Turrion de enige Mitsubishirijder in de top 10 en volgde op amper 10″ van de Porscherijder op de 8ste plaats. Hubin had het enigszins knap lastig om met zijn in pure snelheid te kort komende Skoda het hoofd te bieden aan de pk zwangere Porsches, die op de rechte stukken vlot tegen de begrenzer werden getrokken door o.a. David Croes die na 7 jaar opnieuw plaats nam achter het stuur en het de Skodarijder dusdanig lastig maakte.
Delhez gaat in de fout
Met nog 4 proeven te gaan zat de top 3 met Delhez, Stampaert en Dhont binnen de 13″, wie zou er begeven onder de immense druk? De proeven waren gelijk verdeeld in het voordeel van een rally 2 of GT, het beloofde een zinderende finale te gaan worden. Stampaert zette op Orp, de proef die hem het meeste lag, de snelste tijd neer en kwam nu aan de kop van de rangschikking met 1″ voorsprong op Delhez. Dhont loste de rol want het ging waanzinnig snel en de minste fout zou genadeloos worden afgestraft door een fout die er kwam. Delhez haalde uit op proef 10 Wansin maar slaagde er niet in om Stampaert in de fout te dwingen. Meer zelfs op proef 11 Cras – Avernas ging hij te snel een chicane in en dook van de baan, hij verloor in dit avontuur meer dan 1′ en donderde naar de 5de plaats. “Het is verdomme om gek van te worden, vertelde de Porschist aan onze Powerslide medewerker, “deze proef is de proef waar je het verschil kunt maken, ik deed het in omgekeerde beweging, soit een dikke proficiat aan Nicola, hij vocht als een leeuw”.
Stampaert en Dhont de heropstanding
Beiden hebben of beter gezegd hadden het imago niet foutloos te kunnen acteren maar wat beiden hier op de ultrasnelle proeven rondom Hannuit toonden was gewoonweg af. Proficiat heren, petje af! Steve Bécaert had het ook niet gemakkelijk in deze wedstrijd die hij ontdekte: “Wat het klassement betreft kon ik niet hoger mikken want de Porsches kun je hier onmogelijk kloppen in snelheid. Buiten Stampie waren bijna alle andere piloten van de streek daar. In de EBR heb je veel blinde toppen maar hier liggen er evenveel mijn gedacht, maar we zijn de éérste Mitsubishi en dat is ook fijn”.