In de eerste manche van de BRC Trophy werd het een onderonsje tussen 7 teams met een Renault Clio Rally5. Hoewel hij het parcours ontdekte, was Lény Cols van bij de start de snelste van het veld. De jonge piloot uit Verviers won met 4’18” voorsprong op dichtste achtervolger Christiaan Spelmans en eindigde op een knappe 16de plaats algemeen.
“Op het eerste zicht lijken de proeven in Haspengouw makkelijk, maar het is veel technischer dan gedacht, zeker met de weersomstandigheden op zaterdag. We hebben ook een paar momentjes gehad, maar uiteindelijk namen we makkelijk afstand van de concurrentie,” vertelde Lény Cols, die eerder dit seizoen met volle teugen genoot van zijn debuut in het WK in de Rally van Monte-Carlo. “Een ervaring die onwerkelijk was, want dit is pas mijn tweede seizoen als rallyrijder.”
Christiaan Spelmans had voor eigen publiek meer verwacht van zijn debuut met de Clio Rally5. “Ik vond mijn draai niet in deze Clio. Het rijden met een turbomotor was toch apart en het gevoel in de remmen is in de Clio Rally5 ook apart. We gingen een keer rechtdoor en toen was het vertrouwen echt zoek. Achteraf ben ik blij dat we nog tweede zijn geworden, maar volgende keer start ik weer met de Clio RS.”
Thyrsa Eerdmans, de pilote van het RACB National Team, eindigde op de derde plaats nadat ze haar vroegere piloot Spelmans moest laten passeren. “Ik heb me zelf even laten verrassen in Boekhout, waar we in een boomgaard schoven. Daardoor is Christiaan me gepasseerd. Ik denk dat Justine en ik tevreden mogen zijn dat we aan de finish staan. We hebben weer veel bijgeleerd!”
De overige Clio’s, waaronder de twee van vader en dochter Laurent Benoit en Clémentine Benoit, vielen al eerder uit, vooral door schuivers op het erg verraderlijke parcours.
De éérste voor de Rally Girls
De laureate van het Rally Girls Stuurwiel heeft afgelopen zaterdag in de Rally van Haspengouw haar eerste wedstrijd in de kleuren van het RACB National Team afgewerkt. Samen met co Justine Demeestere wist de Limburgse alle gevaren van het verraderlijke parcours te ontwijken en finishte ze met haar zwart-geel-rode Renault Clio op een 25ste plaats, als derde in de categorie Rally5.
Naast de zeven manches van de ADAC Opel Electric Rally Cup neemt Thyrsa Eertmans dit seizoen ook aan verschillende manches van het Belgian Rally Championship deel. Bij de seizoensopener van het nationale kampioenschap startte ze voor de eerste keer in de kleuren van het RACB National Team.
“Ik had me geen beter debuut kunnen dromen”, stelde de Truiense jongedame voor de start van de verkenningen. “Deze Rally van Haspengouw is echt een thuiswedstrijd voor mij. Ik woon op drie kilometer van het servicepark en één van de proeven loopt bij wijze van spreken door mijn achtertuin. Rally maakt deel uit van ons DNA. Voor dit weekend had ik deze wedstrijd al twee keer als co-rijder afgewerkt. De hele dag lang waren er toeschouwers die me in het assistentiepark kwamen aanmoedigen. Ze waren zo talrijk dat ik ze niet allemaal heb kunnen groeten of bedanken.”
Bovendien was er tijdens deze editie maximale concentratie nodig. “Het is waarschijnlijk één van de lastigste edities ooit”, stelt Olivier Cartelle, de baas van het CRT team dat de zwart-geel-rode Clio laat rijden. “De weersomstandigheden maakten het extra lastig. Eerst regen, dan weer zon… Na verloop van tijd lag het parcours er heel modderig bij. Nogal wat rijders schoven van de baan en moesten de strijd staken.”
Thyrsa en Justine deden er alles aan om die fatale fout te vermijden. “Ik heb eigenlijk nooit echt voluit aangevallen”, stelde de rallyrijdster. “Ik behield altijd een kleine veiligheidsmarge. Toch miste ik één keer een rempunt en maakte ik een klein foutje, gelukkig zonder erg. Ik was best trots en ook wat emotioneel toen ik de Renault in het parc fermé kon parkeren. Deze rally heeft voor onvergetelijke herinneringen gezorgd.”
Het resultaat mocht er ook best zijn: Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere legden beslag op de 25ste plaats. En van de zeven duo’s die waren ingeschreven in de Rally5-categorie finishte het tweetal op het derde podiumtrapje.