De 27ste editie van de Rally van Haspengouw, de eerste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, was een van de moeilijkste edities van de voorbije jaren. Regen zorgde voor veel modder op de proeven, terwijl de teams zich tijdens de verkenningen en de shakedown voorbereid hadden op een kurkdroge wedstrijd. Het resultaat was een afvallingswedstrijd met heel wat uitvallers, waarbij enkel Jos Verstappen foutloos de wedstrijd van start tot finish domineerde. De vroegere F1-coureur onderstreepte daarmee nog eens zijn titelambities.
Breittmayer verschalkt Joss the Boss
In het begin van de wedstrijd zorgde Emile Breittmayer voor de verrassing. De Brusselaar reed de allereerste snelste tijd met zijn Citroën C3 Rally2 op de eerste proef, vóór Jos Verstappen. Op de tweede proef was Verstappen een fractie sneller. Helaas ging Breittmayer op de volgende proef hard van de baan. Vanaf dat moment kon Jos Verstappen de wedstrijd controleren, want hij sloot de eerste lus af met 28″9 voorsprong op Frederic Miclotte en 29″9 op Niels Reynvoet, die zijn draai nog moest vinden in de nieuwe Hyundai i20 Rally2.
“Vanaf de tweede ronde reed ik met een tweede reservewiel en namen we geen risico’s meer bij het snijden,” vertelde winnaar Jos Verstappen. “Dat is niet de leukste manier om een rally te rijden. Ik val liever voluit aan met het mes tussen de tanden. Vandaag kon ik alleen van mezelf verliezen, al bleef het parcours er heel verraderlijk bij liggen. We hebben gecontroleerd de overwinning gepakt. Ik ben ervan overtuigd dat we dit jaar nog wel een paar keer maximaal zullen moeten aanvallen om te winnen, maar vandaag was het eigenlijk allemaal onder controle. Ik heb geen enkel warm moment gehad.”
Verrassende wendingen in het slot van de wedstrijd
Niels Reynvoet leek tweede te worden. De Oost-Vlaming leerde zijn Hyundai stelselmatig beter kennen, tot hij op de voorlaatste proef hard van de baan ging. Daardoor kreeg de strijd voor de tweede plaats nog een verrassende wending. Niet Pieter Tsjoen, die even op de tweede plaats reed, en evenmin Vincent Verschueren, die al vroeg in de wedstrijd de strijd moest staken door een defecte benzinepomp, eindigden op de tweede plaats. Die eer ging naar Frederic Miclotte, die zijn allereerste snelste tijd in het BRC reed. Een knap resultaat voor de navigator, die achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen klopte.
“Ik heb last van nachtblindheid en ik zag op de laatste proef heel slecht, zeker door de regen. In een snelle waaier kwam ik naast het goede spoor terecht. Op de modder verloor ik de controle over de Toyota en gingen we rond. Gelukkig zonder schade, zodat ik mijn dochter Juliette toch nog een derde plaats kan aanbieden na een intense en mooie rally,” lachte Pieter Tsjoen, die ook een snelste tijd reed bij zijn kennismaking met de Yaris Rally2.
Bjorn Syx verloor op de eerste proef al 34″. Bijzonder jammer voor de piloot die een gooi deed naar de overwinning. Na nog een lekke band, die nog eens 39″ kostte, knokte hij zich nog terug naar de vierde plaats, zodat hij nog een mooie zaak deed in het kampioenschap. De vijfde plaats ging naar Tom Rensonnet, die zijn leerproces met de nieuwe Hyundai bekroonde met een mooi resultaat.
Spanning en opschudding bij de GT- categorie
Na een spannend onderling duel klopte Cédric Cherain op de allerlaatste proef Porsche-merkgenoot Patrick Snijers, die hem in de tweede helft van de wedstrijd gepasseerd was. Cherain, regerend Belgisch kampioen, scoorde daarmee bij zijn overstap naar de GT-categorie.
“Bij droog weer zat er ongetwijfeld veel meer in, maar dit was zeker niet het weer om met een Porsche buiten te komen door de watergladheid. Het was constant zoeken naar grip. In de eerste ronde had ik een licht voordeel op Snijers door onze startpositie, maar we moesten als eerste op de baan ook het water uit de plassen evacueren. Dat was in de namiddag een groot probleem, waardoor Snijers ons even kon passeren,” aldus Cherain.
Patrick Snijers werd tweede, niet begrijpend waar Cherain op de laatste proef de 25″ goed had gemaakt. Bovendien werd hij uitgesloten wegens een incident voor de start, maar daartegen is hij in beroep gegaan. Een uitspraak van de sportrechtbank wordt binnen enkele weken verwacht.
Thomas Martens toont zijn snelheid in Rally3
Met amper 2 Rally 3 wagens miste dit kampioenschap duidelijk zijn start. Thomas Martens stormde in zijn Renault Clio meteen naar de leiding vóór Kampioen en merkgenoot Xavier Dekeyser, die zich op de 3de proef liet verrassen in één van de gekende valstrikken (zeker in natte omstandigheden) die de rally van Haspengouw nochtans rijk is. Martens keek niet om en kon na een bijzonder moeilijke wedstrijd beslag leggen op de zege in RC3 en dit op de 10de plaats algemeen.