De terugkeer van het FIA European Historic Rally Championship naar Ieper was een schot in de roos. Met 44 starters was de wedstrijd sterk bezet, en dit met enkele buitenlandse kleppers. Topfavoriet was Jari-Matti Latvala, in zijn JML Sports Toyota Celica ST185, drievoudig vicewereldkampioen en winnaar van 18 WK-manches. Maar het zijn niet altijd de favorieten die winnen, al liet hij een ronduit indrukwekkende indruk na op alle volgers.
From Finland with love
De Fin domineerde de wedstrijd en snoerde meteen de mond van alle criticasters, die hem al snel in één van de vele diepe grachten zagen verdwijnen. Niet dus, want de Fin maakte brandhout van de tegenstand. Vrijdag reed hij bijna een halve minuut weg van de concurrentie. Zaterdag was er ook niemand opgewassen tegen zijn homemade Celica ST185, maar de mechaniek liet hem halfweg de dag in de steek. Op weg naar Zillebeke liep de motor warm en verloor de Toyota water, wat op vrijdag ook al was voorgevallen. In het servicepark werd beslist de handdoek in de ring te werpen.
Pieter-Jan Maeyaert had zich al neergelegd bij het meesterschap van Latvala. De BMW-rijder zou uiteindelijk toch winnen met 1’35” voorsprong. “De wedstrijd winnen, daar kwamen we voor. Aanvankelijk was ik ontgoocheld, want ik had gehoopt met Jari-Matti te kunnen rivaliseren dankzij mijn parcourskennis. Helaas bleek hij toch een pak sneller, niet onlogisch als WK-piloot. Deze overwinning doet echt deugd,” genoot “PJ” van een fris pintje op de overwinning.
Erdi Tibor Parkeerde zijn Ford Sierra Cosworth 4×4 op een mooie 2de plaats in het Europees klassement.
Indrukwekkende Bruneel bij de youngtimers
Het was niet Bruno Thiry, die na een lekke band sterk was opgerukt naar de tweede plaats, die mee mocht op het podium. De Subaru-rijder gaf in de slotfase op met een gebroken remschijf. Zo ging de tweede plaats bij de Youngtimers naar Didier Vanwijnsberghe, die al 8 maanden, sinds de Rallye du Var, niet meer met zijn BMW gereden had. In het begin van de wedstrijd bleef hij dicht bij Maeyaert, maar na een foutje op de Kemmelberg drong hij niet meer aan.
Het volledige podium in het Youngtimer BRC werd ingenomen door M3’s, want Guillermo Bruneel werd derde. “Dit is slechts mijn derde wedstrijd ooit, dus het resultaat is echt onverhoopt. Dit had ik niet durven dromen. Ik ben ontzettend blij met dit resultaat en hopelijk kan ik snel opnieuw met de BMW rijden,” aldus de 33-jarige Ieperling. Dirk Deveux, gelukkig hersteld van duizeligheid, eindigde als vierde met zijn Ford Sierra Cosworth: “Het niveau op Europees niveau lag erg hoog vandaag. Daar was ik van onder de indruk. We hebben heel hard gereden, maar meer dan de vierde plaats zat er niet in.” Olivier Breittmayer werd vijfde met de prachtige BMW M3 E30 in de beroemde Fina-kleuren van Marc Duez en Alain Lopès. De Brusselaar genoot van de unieke sfeer op de markt in Ieper. Dominiek Kindt werd met zijn Peugeot zesde vóór Harelbekenaar Jozef Lapeire in zijn Toyota Celica, Jacques Boury in zijn spectaculaire Mercedes 190E en Ludovic Vitse in de Opel Astra GSi.
Bert Cornelis vliegt in het BRC historic gebeuren
Bij de BRC-piloten was er niets in te brengen tegen Bert Cornelis en zijn Opel Monza. Met zin voor spektakel reed Cornelis 3 minuten weg van zijn dichtste achtervolger, Patrick Mylleville met de Porsche 911 SC. Op een parcours dat hij ontdekte, stuurde de leider in het kampioenschap Thomas Carlier zijn Ford Escort naar een knappe derde plaats. “Daar ben ik tevreden mee voor een eerste Ieper-deelname” aldus Carlier. “Deze rally heeft een hoge moeilijkheidsgraad met diepe coupures, maar ik heb echt veel plezier gehad op de mooie klassementsproeven. In het begin was het duidelijk dat Koen Verhaeghe hier veel parcourskennis had, want ik kon hem niet volgen, maar toen ik wat meer vertrouwd was met de proeven, kon ik hem passeren.”
Koen Verhaeghe schoof met de Ford Escort MKI zaterdagochtend even rechtdoor, met 10 à 15 seconden tijdverlies als gevolg. Uiteindelijk strandde hij op 16″3 van Carlier, wat bewijst dat de twee Ford-rijders aan elkaar gewaagd waren. Stefaan Vandamme werd met zijn Opel Manta vijfde, voor Marijn Hoens in zijn Escort Mk1 en Roland de Borgigli in zijn Porsche 911 ST. Lode De Keyser viel vroeg uit met mechanische problemen, terwijl Reinaud Van Eecke de versnellingsbak van zijn Escort brak.