Door de afwezigheid van voormalig winnaar Andy Lefevere, die in volle voorbereiding is voor zijn deelname aan de komende Terre de Vaucluse, leek Bjorn Syx de gedoodverfde favoriet in Koekelare, maar door de in volle gang zijnde maïsoogst lagen de proeven er extra vettig en vuil bij iets wat de bandenkeus niet gemakkelijk maakte voor de deelnemers. Tussen de deelnemers enkele mooie verassingen zoals een Giorgio Derycke die voor de Hemicuda rally en de rally van Kortrijk aanklopte bij SXM om een Skoda Fabia rally 2 te huren en de vertrouwde Ford Fiesta hierdoor op stal liet. Eli Peel presenteerde op zijn beurt zijn Skoda Fabia S2000 in een wedstrijd met heel delicate omstandigheden, beiden wisten toen nog niet wat hen te wachten stond. Powerslide wil van deze gelegenheid gebruik maken om Giorgio en Hans Delorge een spoedig herstel toe te wensen.
Syx neemt het commando meteen in handen
Op zaterdagavond kregen de piloten één proef voorgeschoteld die topfavoriet Syx zich toe eigende. Maar de grote verassing kwam van Derycke die, met amper enkele runs op het circuit van Abbeville om de Skoda te leren kennen, meteen de 2de tijd liet optekenen voor de in perfect ritme zittende Richard Pex (hij startte dit seizoen al in 17 wedstrijden) in de Skoda Fabia RS rally 2. De Nederlander zakte jammer genoeg ver weg in het klassement na een tijdstraf van 1′ door zich te vroeg aan te melden bij een tijdscontrole, hij vocht zich uiteindelijk nog terug naar de 12de plaats algemeen . Tijdens het zondag gedeelte bleef Syx genadeloos inbeuken op de concurrentie, zelfs in die mate dat de Citroën rijder op alle 10 proeven de snelste tijd op de tabellen zette en met de spreekwoordelijke vinger in de neus naar de overwinning stormde.
De achtervolgers
Aan Syx was er gewoonweg niks te doen, maar de strijd voor de ereplaatsen was des te leuker om te volgen. Met een aanvallende Gunther Monnens, die in zijn Porsche 991 GT3 beetje bij beetje inliep op Derycke die hij op Koekelare 1 te grazen nam. Intussen nestelde Frederik Lerminez zich met zijn Mitsubishi Lancer Evo 10 op de 4de plaats en kreeg hij het gaandeweg de wedstrijd meer en meer aan de stok met Jelle Segers, die beetje bij beetje naderde op de Mitsubishi rijder. Plotseling sijpelde het nieuws binnen dat Derycke een zware aanrijding had gehad op de verbinding en van de tijdtabellen verdween. Met nog 1 proef te gaan luide Segers de aanvalsklok in op Lerminez, die op de laatste proef een 12de tijd neerzette, waardoor Segers de 3de plaats kon pakken na Syx en Monnens.
In het historic gebeuren toonde Paul Lietaer, die in de week voorafgaand nog aan het werk was in Corsica, zich heer en meester in zijn Opel Ascona 400. Na 10 proeven ging Lietaer over het eindpodium met ruim 2’55” voorsprong op Didier Vanwijnsberghe, die zijn BMW M3 terug vanonder het stof had gehaald. De divisie 1-2 werd nogmaals gewonnen door Stefaan Tjoens in een Mitsubishi Lancer Evo x, al duurde het tot aan de laatste proef vooraleer hij over een sterk rijdende Reinaud Van Eecke kon gaan.
Enkele opmerkelijke feiten
Opmerkelijk was beslist de verschijning als een duivel uit een doosje van Eli Peel in een ex Jan Kopecky Skoda Fabia S2000 die hij herop liet bouwen. De wedstrijd was meer een grote testsessie voor Peel die de overstap maakte van een bescheiden Peugeot 205 GTI naar een S2000 kanon. Hij bracht de Tsjechische schone terug naar Koekelare op een 102de plaats algemeen, na schade en een herstart te hebben genomen. De revelatie annex prestatie van de wedstrijd was wel die van Michiel Stubbe, die aan de start verscheen met een Renault Clio rally 3. Dat hij zich goed voelde achter het stuur getuigd van zijn 6de plaats algemeen en éérste rally 3 aan de finish. Hij liet met gemak merkgenoten Xavier Dekeyser en Stefaan Crombez achter zich, die toch wel over meer ervaring beschikten in deze categorie.