De 28ste rallye de Mettet, meetellend voor het ASAF kampioenschap, waar de motoren huilen, zegt men in de volksmond, want de proeven zijn uitermate snel, kon met 109 wagens aan de start als geslaagd aanzien worden. Loris Nuyts, Jean-Noël Tournay en Jérémy Doumont brachten elk een Skoda Fabia evo in stelling. Van Noël Rémy werd eerder verwacht dat hij het tempo niet zou kunnen gaan volgen in zijn eerste generatie rally 2 Citroen DS3, maar hij kon wel eens gaan verrassen. Vader en zoon Vandevelde mochten in hun razendsnelle Mitsubishi ’s als stoorzender verwacht worden, om hun eerder vernoemde collega’s het leven zuur te gaan maken. Maar zouden zij de 2 Porsches van Romain Delhez en Christian Guillemin achter zich kunnen houden op proeven die volledig in de kaart speelden van beiden? Het leek een boeiende wedstrijd te gaan worden.
Een Porsche gaat ervan door zoals verwacht… maar
Zoals verwacht ging Delhez er als een speer vandoor, meer zelfs hij maakte brandhout van zijn achtervolgers. Want na de openingsronde met 3 proeven kwam hij terug naar de service op het circuit Jules Tacheny met een voorsprong van zo maar eventjes 1’48” op zijn naaste achtervolger Nuyts, die op zijn beurt op de huid werd gezeten door Guillemin, die amper 9″ verder zat. Na deze service zorgden persoonlijke problemen van Delhez zijn bijrijder ervoor dat de Porsche aan de kant bleef en van de tabellen verdween. Hierdoor kreeg Nuyts de leiding in de schoot geworpen. Maar Guillemin was niet van plan zich zomaar gewonnen te geven t.o.v. de Skodarijder, die het gat na de 2de ronde toch groter had kunnen maken (+ 17″).
Nuyts behoud de controle
Ondanks zijn inspanningen en enkele snelste tijden diende de Porscherijder zich uiteindelijk gewonnen te geven en zich tevreden te stellen met de 2de plaats. “Ik verloor te veel tijd met remproblemen, wat je beter niet kan hebben in deze wedstrijd met zijn zware rempunten. Ook de intredende regen en de donkere slotproeven deden mij beseffen dat aandringen tot een sortie zou kunnen leiden”, aldus Guillemin. Doumont bleef op de 3de plaats vóór een verrassende Rémy, die zich eerder onopvallend in de top 5 handhaafde gedurende de wedstrijd. Eddy Vandevelde had intussen de maat genomen van zijn zoon Greg en pakte een meer dan verdiende 5de plaats. Nuyts sloeg genadeloos toe, nadat Delhez uit de wedstrijd stapte. Hij liet zich verder op geen enkele fout betrappen en pakte zijn 4de overwinning dit seizoen.
De strijd in divisie 3 was eveneens hevig te noemen
Zoals vaak dit seizoen was de strijd in de divisie 3, waar het gebruik van conventionele banden verplicht is, behoorlijk hevig te noemen. Vanaf de eerste meters ging Steve Rousselet meteen in de aanval in zijn Opel Astra Gsi. Hij zette op de éérste proef een kanontijd neer, waar zowel merkgenoot Julien Delleuse en Renaultrijder Sébastien Soyeurt geen antwoord op hadden. Jammer genoeg zou een kapot vliegwiel ervoor zorgen dat hij naar de kant moest in het begin van de 2de ronde. Delleuse nam de fakkel over maar werd zwaar onder vuur genomen door Soyeurt, auteur van 7 snelste tijden. Een lekke band zorgde ervoor dat hij teveel tijd verloor om deze inspanningen om te kunnen zetten in een overwinning. “Ik ging overal op de limiet maar een lekke band deed me de das om. Proficiat Julien, je reed een sterke wedstrijd en plooide niet onder mijn aanvallen”.
A la Flamande
Rond Bjorn Renier bleef het een ganse poos stil. Maar in Mettet kroop hij terug achter het stuur van een Renault Clio rally 5 met zijn zoon Joran, die hier zijn debuut maakte als co piloot. Beiden behaalden de finish op een mooie 27ste plaats algemeen. De 25ste plaats was voor Bert Allemeersch, die eveneens de verplaatsing maakte in een Renault Clio rally5.