Eén daarvan is dat inzet altijd loont, en dat werd nogmaals bewezen in Lubbeek, waar na 23 jaar de organiserende veiligheidsclub Safety Club Midden Brabant er in slaagde om een rallysprint te organiseren.
Deze wedstrijd, die de enige VAS rallysprint is op de kalender, kon rekenen op een mooi deelnemersveld. Bovendien was de publieke belangstelling enorm te noemen op de graanvelden, waar het spektakelgehalte grand cru was. Koning auto zette terug voet aan wal in Vlaams Brabant en hopelijk geeft dit andere enthousiastelingen de moed om verdwenen wedstrijden opnieuw nieuw leven in te blazen. Gouverneur van Vlaams Brabant, Jan Spooren, kwam zich persoonlijk vergewissen hoe de organisatie verliep en had niets dan lof hiervoor. Hij was duidelijk onder de indruk hoe de veiligheidsmaatregelen perfect werden opgevolgd door het publiek, een mening die kan tellen naar de toekomst toe.
Start in mineur voor één van de topfavorieten
De eerste proef zorgde al meteen voor opschudding, want lokale held en één van de topfavorieten Mathias Boon raakte een chicane en brak hierdoor een wiel van de Subaru Impreza. Hij blokkeerde hierbij de weg voor andere wagens die zich op de proef bevonden. Boon zou trouwens later in de wedstrijd noodgedwongen moeten afrijden na 1 ronde omwille van een lekke band, wat nogmaals voor een pak aan tijdverlies zorgde. Normaal ging Lander Depotter aan de start verschijnen met de SXM Skoda Fabia RS rally 2, want tijdens de afgelopen GTC rally in Nederland verdween Michiel Becx ermee in het decor, waardoor de wagen niet tijdig hersteld geraakte. Maar met de VW Polo rally 2 zette hij meteen de te kloppen snelste tijd neer. Marc Turrion kreeg door de sortie van Boon een normtijd toegewezen maar kon zich, ondanks het gebrek aan ritme, meteen in de kopgroep handgaven. “Sinds de rally van Hannuit zat ik niet meer achter het stuur van de Mitsubishi, maar zoiets verleer je niet snel blijkbaar”, aldus Marc Turrion. Ook Mats Van den Brand kreeg een normtijd toegewezen, maar was toch tevreden met zijn voorlopige 3 de plaats. “We zijn hier aan de start gekomen met de ex Jesse Monnens BMW Compact en hebben de wagen onder handen genomen, enkel de kas bleef nagenoeg dezelfde, alles lijkt naar behoren te functioneren”, gaf de sympathieke Nederlander mee aan onze medewerker ter plaatse.
Lander Depotter airways
4’47″81 was de tijd die Depotter op de tabellen knalde. Turrion zette een tijd van 4’47″44 neer, wat betekende dat de VW rijder een kleine 5″ voorsprong kon opbouwen in de voorlopige tussenstand na halfweg wedstrijd. Van Den Brand bleef op 3″ maar diende zijn landgenoot Jari Van Hoof in het oog te houden, die in zijn Mitsubishi Lancer het parcours onder de knie leek te gaan krijgen, en hierdoor het tempo gevoelig begon op te drijven. Chris Van Woensel bestuurde, dankzij de impuls van zijn supportersclub, een Mats BMW en tikte de voorlopige 5de plaats aan, maar werd op de hielen gezeten door Porscherijders Frederique Delplace en Johan dekens, die letterlijk op elkaars huid zaten. Op de 9de plaats vonden we Guy Grammet, die voor de meesten een onbekende is, maar wel eentje die in de hoogdagen van het nationale kampioenschap furore maakte in een IJsboerke Audi Quattro groep B. “De techniek stond niet stil intussen en het meest ben ik onder de indruk van de banden, die nu veel efficiënter zijn dan indertijd en die remmen en ophanging, oh lala wat een luxe”.
De voorspelde regen maakte slachtoffers
Net toen de deelnemers zich aan de start van de 3de proef aanboden gingen de hemelsluizen wagenwijd open. Het grootste slachtoffer hiervan zou onze Noorderbuur Van Hoof worden. Toen hij de aanval op Van Den Brand inzette, ging hij hard van de baan en moest samen met copiloot Colin Wils ter observatie naar het ziekenhuis worden afgevoerd. Even later kwam het bericht binnen dat beiden ok waren. Hierdoor diende de organisatie opnieuw een normtijd toe te kennen aan alle andere deelnemers, daar de proef diende geannuleerd te worden. Een terechte beslissing van de organisatie trouwens. Depotter bleef op 1 met Turrion achter zich op 5″ van de VW- rijder. Die wist dat, indien hij ook maar de kleinste fout zou maken, Turrion onverbiddelijk zou overnemen. Door de opgave van Van Hoof schoof iedereen een plaats op en zagen we Laurent Vanton in een Renault Clio R3 de top 10 binnensluipen.
Soevereine eindzege
Voor de laatste proef gespte Depotter zijn gordels nog eens extra aan en verdubbelde zijn voorsprong op Turrion, die werkelijk alles uit zijn Lancer Evo 8 perste, maar terug kon kijken op een foutloze wedstrijd. Op deze slotproef kon Boon na de eerdere problemen eindelijk het potentieel van hem en de wagen tonen met een 3de tijd algemeen. Tijdens deze laatste proef geraakte Van den Brand even naast de baan met een wiel, waardoor een unibal van de trekarm afgebroken was. Om verdere schade te voorkomen werd beslist om de proef te verlaten en met een magere 29ste plaats naar Solre Saint Gery te vertrekken. Daar zou hij, op de Nationale Feestdag, met de Van Woensel BMW aan de start zou komen. Een wagen waarmee Van Woensel overigens samen met dochter Anouck als copilote mooi 3de algemeen werd. Ercole Pagnotta, die we meestal aan het werk zien in het ASAF kampioenschap, reed een eerder onopvallende wedstrijd met zijn Subaru Impreza, maar profiteerde maximaal van wat er voor hem gebeurde en legde beslag op een mooie 7de plaats. Rond Tom Boonen bleef het geruime tijd stil, maar intussen werd bij G&A een Youngtimer BMW opgebouwd die hij in Lubbeek ontdekte en meteen naar de zegebloemen stuurde bij de Youngtimer Historics. De good old Historic werd dan weer gewonnen door Niels Schoenmakers in de Opel Manta.
Tot slot
Safety Club Midden Brabant slaagde in zijn opzet door, 23 jaar na datum, vanaf een wit blad Lubbeek terug op de kaart te zetten als rallygemeente. De voltallige redactie en zoveel andere mensen hopen dat hun inzet een boost mag zijn voor anderen!