Eens de helm opgezet komt het beest naar boven

Auteur: Jean-Marie Vandeputte en Bjorn Syx

Foto's: Warre Dupon en Jean-Marie Vandeputte

Datum: 05/04/2025

Powerslide Rally News

Powerslide maakte de opmars van dit ras talent mee in de autocross en toen al hadden wij een vermoeden dat deze ooit In het rallygebeuren zou terechtkomen. Van nature uit is deze onder de helm eerder een rustig persoon, maar eens de helm wordt opgezet komt het beest in hem naar boven. Fasten your seatbelts, we rijden mee met … Bjorn Syx.

 

Je begon in de autocross om dan via het regularity gebeuren in de rallysport terecht te komen. Dit lijkt ons een boeiende reis te zijn geweest, meer zelfs je ontmoette daarin opnieuw personen die net als jij begonnen waren in de autocross. We denken hierbij aan Cedriek en Manuel Merlevede, nog een andere cross collega Cedric Deshayes zien we binnenkort aan de start tijdens de Salamander rally in een Ford Fiesta Rally2.

 

In 2012 begon ik met het rijden van autocross met een immers kleine Suzuki Swift 1300cc 16V, al snel volgden meerdere zelfgemaakte BMW’s die een hoogtepunt gekend hebben met een V8 M3 motor achterin ingebouwd goed voor 470PK. Het was een leuke tijd, we werden er enkele malen beloond door Belgisch kampioen te worden in de zwaarste categorie auto’s. Samen met Ari, Cedriek, Hans, Jasper, Manuel…hebben we onvergetelijke momenten gekend.

 

Naast je technische ploeg zien we dat ook je ouvreurs Kurt Victor en Vicky Van De Walle, die beiden eveneens een heel mooi palmares hebben, jou bijstaan in de wedstrijden. Is dit een must voor jou waarin je een blindelings vertrouwen dient te hebben?

 

Vicky en Kurt staan mij inderdaad bij op elke wedstrijd. Vicky verlost ons team van alle papieren die moeten in orde gemaakt worden voor de rally aanvangt en het opstellen van een tijdschema. Samen met Kurt vormen ze mijn team ouvreurs. Kurt is voor velen geen onbekende achter het stuur en Vicky heeft al duizenden kilometers genavigeerd. Hun informatie tijdens de rally kan soms van cruciaal belang zijn om een lekke band of een onnodige sortie te voorkomen. Het kan je net die extra info geven die je soms nodig hebt om het verschil te maken.

 

Eerst kwam de Historic Opel Kadett die vervolgens werd opgevolgd door de Mats BMW, waarmee je bloedsnel was. Doch je maakte de overstap naar de moderne lees rally 2 waarmee je in 2023 tijdens de Hemicuda rally je allereerste algemene overwinning pakte, een memorabel gebeuren. Bij het bekijken van je palmares zien we zelfs dat je ook co-piloot bent geweest bij James Gruwez, Danny Kerckhof en Christophe Merlevede.

 

Klopt, ik kreeg van thuis uit altijd te horen zolang je hier woont wordt er geen rally gereden. En ja natuurlijk verlaat je het thuisfront op een gegeven moment. Een paar maanden later namen Cedriek en mezelf afwisselend het stuur van de Opel Kadett van Alltec Seys tijdens de Monteberg rally. Het kalf was natuurlijk verdronken na deze eerste kennismaking😊. De microbe had ons beiden te pakken. Vervolgens reed ik nog enkele wedstrijden met de Opel, maar die was steeds nukkig met telkens mechanische opgaves als gevolg. In 2018 beslisten we om een M3 E30 bij Mats aan te kopen, toen nog het prille begin van zijn intussen mooi uitgebouwde bedrijf. Onze 3de wedstrijd werd een mijlpaal in mijn prille ‘carrière’, een algemene overwinning bij de historics die toen nog meetelde voor het Europees kampioenschap. Gelukkig is deze manche terug op de kalender voor 2025, maar helaas zal ik deelnemen bij de moderne categorie. Graag had ik de toch onbegonnen strijd aangegaan met J-M Latvala zijn Celica. Misschien een andere editie? Ik heb inderdaad enkele malen aan de andere kant van de auto gezeten. In het begin was dit best leuk om te doen. Dan begrijp je eens wat het inhoud. Chapeau voor alle co-piloten😊.

 

Laat het ons eens over de recente Routes du nord hebben, waar je Joss the boss Verstappen het nakijken gaf vooraleer hij uit de wedstrijd stapte. Voelt dit voor jou aan dat je blijft groeien als piloot? Want menig ander piloot breekt de tanden stuk op de Nederlander.

 

Routes du Nord was inderdaad een goeie start van het seizoen, maar we moeten realistisch blijven. Jos had wellicht slecht opgestaan die morgen, in de Haspengouw rally waren de kaarten duidelijk omgekeerd. Velen maakten de vergissing in hem, maar intussen zijn alle toetsenbord helden wel de mond gesnoerd. We maken zeker nog progressie en het beste moet nog komen, dat beloof ik je 😉.

 

De Citroën werd vervangen door een Toyota Yaris GR rally 2. Wij waren aanwezig in de Boucles Condruziennes, waar je meteen de maat nam van Emile Breittmayer. De aanpassing aan de snelle Japanner liep van een leien dakje of zijn er tussen beide wagens toch verschillen waar je je dient aan te passen?

 

Door het familieverband (Toyota Vancayzeele) opteerden we om een Toyota aan te schaffen, deze was al een extreem lange tijd besteld (± 2 jaar). We hebben een leuke leerschool achter de rug met de Citroën, die alsook een top auto is. Nu hopen we een stapje hogerop te kunnen met de Toyota die voorzien is van alle nieuwe evoluties. De eerste kennismaking verliep vlot. Ik had snel een goed gevoel bij de wagen en we konden onmiddellijk de strijd aangaan met Emile, wat ik eerlijk gezegd niet gedacht had. Tijdens de Haspengouw rally toonde hij dat Jos volgen geen probleem was tot hij ongelukkig van de baan ging. Benieuwd wat de toekomst in petto heeft.