Een stukje geschiedenis
Vittorio Caneva werd geboren in Asiago (Vicenza) op 12 maart 1957 en was een enorme rallyfan sinds 1972. In zijn eerste rally’s in 1976 reed hij met een Fiat 127 Gr. 2. In 1977 nam hij deel aan het Triveneto Rally Championship, waar hij als 2de eindigde in het eindklassement. In hetzelfde jaar behaalde hij enkele overwinningen, waarbij hij ook deelneemt aan verschillende nationale rally’s met een VW Golf GTI en een Opel Kadett GTE. In 1979 neemt hij deel aan de A112 Trophy en behaalde hij mooie resultaten. Aan het einde van het kampioenschap blijkt hij 7de algemeen en 3de onder de 23 te zijn. Het jaar daarop neemt hij met een officiële auto van de Jolly Club opnieuw deel aan de A112 Trophy en behaalt twee belangrijke overwinningen: de Costa Smeralda en San Marino, drie keer een tweede plaats, een maal een derde plaats en een keer een vierde plaats en eindigt het seizoen als 2de . Dit resultaat laat hem echter niet toe om een officiële zetel te claimen in 1981. In 1982 wordt het wonder volbracht en wordt hij ingehuurd door Citroën Italië om de Visa Groep B te besturen in het Italiaanse kampioenschap. In de loop van het jaar behaalt hij de volgende resultaten: 8e in San Marino, 10e algemeen en 1ste in Groep B in San Remo, 11de algemeen in de 4 Regioni, 16de in Biella, wat aan het einde van het kampioenschap resulteert in een 2de plaats in Groep B. Deze resultaten, behaald met een nauwelijks competitieve auto, zorgden ervoor dat het duo Caneva-Citroën op Europees niveau bekendheid verwierf.
Van Citroën tot Lancia in het wereldkampioenschap rally
In 1983 zette hij zijn relatie met Citroën Italia verder, nog altijd met de Visa Groep B en met resultaten om nooit te vergeten: 4de algemeen in de Piancavallo rally, 5de algemeen in Aosta, 8ste algemeen in de Rally Colline di Romagna en 11de algemeen in San Remo. In 1984 werkte hij voor Citroën Italië aan de ontwikkeling van de Visa 4-wielaandrijving, waarmee hij een 3de plaats algemeen behaalde in de Rally del Gran Sasso, helaas wordt hij vaak tot opgave gedwongen. Vittorio verlaat Citroën voor Ford waar hij de Escort Turbo Group A zal besturen, een auto die helaas onbetrouwbaar is en waarmee hij maar een paar keer de finish behaald. Zijn beste resultaten zijn de 6de plaats algemeen, 1ste in Groep A in de Targa Florio Rally en de 2de plaats in de Maremma Toscana Rally. In 1987 wordt hij uiteindelijk ingehuurd door Scuderia Jolly Totip club om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap in Groep N. Hij zette geweldige tijden neer maar het geluk was niet altijd aan zijn zijde. In 1988 nam hij nog deel aan enkele wereldkampioenschap rally’s met auto’s die Lancia hem leverde en de Scuderia Race Day. Helaas besloot hij halverwege het seizoen te stoppen met racen.
Het ontstaan van de rallyschool
In 1990 nam hij nog sporadisch deel aan de Asiago City Rally met een Ford Sierra Groep N en won gemakkelijk de groep met een 4de plaats algemeen. Maar de wens om terug te keren naar de competitie keerde niet terug en hij gaf er de voorkeur aan zich te wijden aan het nieuwe idee van de Rally School. Van 1990 tot 1994 beheerde hij de Pista Lago Losetta in SESTRIÈRES, waar cursussen veilig en sportief rijden op ijs werden gegeven. Sinds 1996 werkt hij fulltime samen met Piero Liatti als persoonlijk adviseur in races van het Wereldkampioenschap Rally met de teams Subaru 555, SEAT sport, Ford Martini en Hyundai Castrol. Nadat de ervaring van het wereldkampioenschap met Liatti voorbij is, wijdt hij zich aan het volgen van studenten in het Wereldkampioenschap Rally en gaat hij ondertussen door met het verfijnen van de Rally School, inclusief een nieuwigheid die tot nu toe onbekend was in de rallysport, telemetrie. Hierdoor kan hij op een volledig innovatieve manier werken en laten de resultaten niet lang op zich wachten. In de jaren 2005/2008 volgt hij Gigi Galli in bijna alle wereldkampioenschapswedstrijden, zonder echter ooit de activiteit van de Rally School te verlaten, die actueel (2018) maar liefst 18 wereld- en 9 Europese titels heeft zonder de nationale en kleine titels mee te tellen die onmogelijk op te sommen zijn.
BRC investeert in de toekomst
In het Junior Belgian Rally Championship zal dit seizoen gestreden worden voor een erg aantrekkelijke hoofdprijs. De Junior-kampioen van 2025 krijgt immers een rallystage aangeboden bij de prestigieuze Caneva Rally School in Italië. Tal van internationale rallykampioenen hebben hun rijlijnen en stuurmanskunst aangescherpt of verfijnd dankzij de coaching van Vittorio Caneva.
Met deze hoofdprijs, investeert de BRC Promotor in de toekomst van jong talent. De Italiaan Vittorio Caneva was in de vroege jaren ’90 de eerste coach in de rallysport. Dankzij het gebruik van telemetrie, staat deze opleiding voor het rijden van asfaltrally’s internationaal als een absolute must aangeschreven.
Wie gingen de toekomstige kampioen voor
Vanuit alle windstreken komen rallyrijders de opleiding bij de Caneva Rally School volgen en het heeft zijn vruchten afgeworpen, want cursisten van Vittorio Caneva wonnen maar liefst 28 Wereldtitels. Een greep uit enkele grote namen die de opleiding volgden: P-G. Andersson, Patrik Sandell, Kevin Abbring, Esapekka Lappi, Quentin Gilbert, Pontus Tidemand, Sami Pajari, Emil Lindholm, Juho Hänninen, Luca Rossetti, Andreas Mikkelsen, Mads Ostberg, Elfyn Evans maar ook Gino Büx, Roger Hodenius en Jos Verstappen.
“De Vittorio Caneva Rally School is de trotse partner van het Belgisch rallykampioenschap en we zijn blij dat we de winnaar van het Junior BRC een unieke prijs kunnen schenken
De meester aan het woord
“Een persoonlijke opleiding gegeven door mij, Vittorio Caneva, is niet gewoon een prijs maar een investering in de toekomst van de rallysport. Ik kijk al uit naar de samenwerking met een groot Belgisch rallytalent. Ik wil de kampioen op weg zetten naar nog meer successen op de klassementsproeven,” aldus Vittorio Caneva.
Daarnaast wint de Junior-kampioen ook nog 10 gratis Michelin-banden te gebruiken in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2026.