Drie op een rij voor Walraven in Boucles Chevrotines

Auteur: FIRC

Foto's: Jean-Marie Vandeputte

Datum: 10/08/2024

Powerslide Rally News

Tien FIRC teams verschenen aan de start van de tweede Waalse uitstap van het jaar, de Boucles Chevrotines. Was het verschil in de strijd voor de overwinning al klein in de Rally van Wervik, dan deden René Walraven en Tim Freeman er in Sivry nog een schepje bovenop.

Verrassende Barnes

Het waren echter Scott Barnes/Andy Hall die de eerste snelste tijd op zijn naam schreven, met René Walraven/Joyce Ruiter en Tim Freeman/Paul Williams op respectievelijk vier en zeven seconden. Barnes deed zijn kunstje nog eens over op de volgende proef, maar tegen het einde van de eerste ronde zette Freeman orde op zaken. Na vier proeven had de groene Escort een voorsprong van vijftien seconden op de Peugeot 106 van Barnes/Hall, terwijl Walraven/Ruiter al tegen een achterstand van een halve minuut aankeken. Matt Thorne en Chris Burridge volgden op de vierde plaats, maar zouden ver wegzakken op KP4 en uiteindelijk opgeven op de voorlaatste proef.

Spannende finale

Walraven/Ruiter begonnen aan hun opmars en door een normtijd op KP6 voor Freeman verscheen de BMW aan de leiding, terwijl Barnes/Hall uit de wedstrijd verdwenen door een defect aan de bekabeling. Vanaf dan zou het onderlinge verschil nooit meer dan vijf seconden bedragen. De Britten namen de koppositie weer over op KP9 maar zag de BMW gelijk komen op KP11, zodat beide duo’s met een gelijke tijd aan de laatste proef begonnen. De Nederlanders toonden zich de snelsten en kwamen als winnaars uit de bus met een voorsprong van drie seconden. Voor Walraven/Ruiter was het al de derde overwinning op rij na de ORC Rally en de Rally van Wervik.

Ook bij de FIRC historics ging het er spannend aan toe

Bij de historics schoot de Subaru Impreza van de familie Clark als snelste uit de startblokken, voor de Ford Escort van Graeme Wood/Matthew Baddeley en de andere Subaru van Gavin Smith/Richard Vincent. Gastrijders Stephen Brown/Paul Stringer lieten met hun opvallende Nissan Micra Kit Car de Peugeot 106 van Rob Richards/Teresa Butler achter zich, terwijl de Mini van Les Allfrey/Keith Fellowes de top 10 afsloot. Richards schoot daarop de hoogte in toen hij door de tijdswaarneming werd bedacht met een snelste tijd op KP2. De kanontijd van de Peugeot zou in de eindafrekening echter geen verschil meer maken. Op KP3 werkte de gele Nissan van Brown/Stringer zich even voorbij de al even felgekleurde Subaru van Smith/Vincent, maar op de volgende proef was de rangorde weer hersteld. Brown/Stringer bleven op de uitkijk liggen tot de oliedruk wegviel op KP9 en de opgave onvermijdelijk was. Gavin en Lois Clark hadden ondertussen een mooie voorsprong opgebouwd in de historic klasse, het verschil met Wood/Baddeley bedroeg halfweg koers al bijna een minuut. De opgave van Barnes/Hall betekende dat Clark/Clark ook naar de derde plaats algemeen in het FIRC gepromoveerd werden, een plaats die ze tot het einde zouden behouden. Wood/Baddeley eindigden vierde FIRC en tweede historic, op bijna twee minuten van Clark/Clark. Smith/Vincent sloten de wedstrijd af met een top 5 plaats, gevolgd door Richards/Butler, winnaars in de klasse 2WD B, en Allfrey/Fellowes, die op de vierde plaats eindigden bij de historics.

Met nog twee races te gaan staan Walraven/Ruiter aan de leiding van het klassement, voor Clark/Clark en Barnes/Hall. De Volgende FIRC ronde is de Hemicuda Rally in oktober.