Divisie 2, het vergeten kampioenschap

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Patrick Deroo en Jean-Marie Vandeputte

Datum: 28/06/2025

Powerslide Rally News

Ook nu kon niemand optornen tegen de suprematie van Filip Pyck in de Renault Clio rally3. Hij zette alle scratchtijden op zijn naam. Zo had de Poperingse koffiebrander een voorsprong van meer dan 3 minuten bij het bereiken van het eindpodium. “Buiten een warm momentje op Kemmel, liep alles perfect. In de 29 jaar dat ik deelneem aan de Ieperse rally, heeft het nog nooit zo fantastisch gelopen. Nu even genieten van deze overwinning en misschien gaan we in de wintermaanden wel eens nadenken over een volgende deelname.”

Benoit Cornette mocht de BMW M3 E46 niet stilleggen tijdens het aanschuiven naar het podium. Door problemen met de koppeling was hij terdege verrast toch nog als tweede te finishen.

Moeilijkheden met de turbo zorgden er voor dat Bram Fonteyne en de Volvo 240 turbo nog net naast het podium vielen, ten voordele van een gelukkige Bert Swerts (Opel Manta). “Het laagste schavotje en daarnaast winnaar in de Histo Cup, beter kan niet. Even leek de koppeling nog wat roet in het eten te gooien op de voorlaatste proef, maar de buit is binnen.”

Bjorn Deruyter verloor de hele dag door wat vermogen in de Subaru Impreza, en was uiteindelijk toch tevreden dat hij alsnog op de 5de plaats finishte.

 

De zege dankzij doorzetting en … een schoenveter

 

In de 2WD Trophy werd het een afvallingswedstrijd. Het spreekwoord “de laatsten zullen de eersten zijn” kreeg een bijzondere betekenis. Want na een vroege opgave en een herstart leken de kansen op winst verkeken voor Stefaan T’joens. Een kwartier achterstand leek niet te overbruggen, maar toen de mechaniek van de Clio RS van Christiaan Spelmans de Limburger in de steek liet, ging de overwinning alsnog naar de leider in de 2WD Trophy. Nochtans moest hij op de derde proef al opgeven door een afgebroken gaskabel.  “Gelukkig konden we ons verhelpen met een schoenveter om naar Ieper te rijden. En zie, nu halen we hier nog de volle puntenbuit binnen. En zo heb ik vandaag zowel op de laatste als op de eerste plaats gestaan.”

Christiaan Spelmans, lange tijd leider in de 2WD Trophy en met een ruime voorsprong op weg naar de zege, moest zijn Renault Clio nog aan de kant plaatsen met pech, terwijl eerder al Valentin Dozot en Patrick Gaethofs de handdoek hadden moeten gooien met technische problemen. Mathias Colman moest na de shakedown al forfait geven (motor stuk), terwijl Mitch Van Oplynes de koppeling brak op de proef van Kemmel.