Deze 'Onder de Helm' liet van zich spreken in 2024

Auteur: Jean-Marie Vandeputte en Michiel Stubbe

Foto's: Jean--Marie Vandeputte en Patrick De Roo

Datum: 05/02/2025

Powerslide Rally News

Rallysport zit duidelijk in de genen van deze piloot want zijn vader en oom reden beiden in een witte Opel Manta. Gaat er al een belletje rinkelen bij u?

Als opgroeiende tiener begon hij meer en meer te dromen over, later als ik groot ben, zelf achter het stuur te gaan kruipen en dat deed hij in 2021.

Welkom Michiel Stubbe

 

In 2021 begon je carrière als piloot tijdens de TBR rallysprint. We veronderstellen dat dit voor jou een bijzonder intens moment moet zijn geweest . Maar vanwaar kwam de interesse in de rallysport?

 

Al van in de wieg ben ik in de sport aanwezig. Tot aan mijn 6 jaar (2000) hebben mijn vader en oom zelf rally gereden. Mijn vader was de copiloot van mijn oom. Ze hebben vooral met een witte Opel Manta gereden. Vanaf mijn kindertijd is het altijd een droom geweest om zelf rally te rijden. Een droom die in 2021, dankzij een initiatief van Giovanni Comptaert van Comtex, realiteit werd. Mijn eerste meters maakte ik in de Ford Fiesta R2 tijdens een test op het circuit van Bilstain. Tevens heb ik dan een Ford Fiesta Rally4 geprobeerd. Het gevoel van sequentieel schakelen zat direct goed en ik was vanaf de eerste meters verkocht. De eerste meters heb ik afgewerkt met Jo Muylle. Na de test hebben we direct TBR en Hemicuda vastgelegd. Van het een kwam het ander en in 2023 is er dan een eigen rallywagen gekomen. Ik heb nog steeds contact met Giovanni en blijf hem ook eeuwig dankbaar om mij de kans te geven met zijn Fiesta te kunnen testen en rijden.

 

Het seizoen 2025 was behoorlijk intens voor jou. Je ging van een pittige voortrekker naar een 4×4. Wat is jouw conclusie over het afgelopen seizoen?

 

In 2024 hebben we vooral moeten wachten op onderdelen voor onze eigen Clio R3. We hadden de intentie om, in afwachting van onze eigen Clio, in Moorslede met een Clio Rally3 te rijden. Zowaar een cadeautje van onszelf voor onze 30ste verjaardag. Twee weken voor de rally kregen we bericht dat de Rally3 niet hersteld was wegens een sortie in Monte-Carlo, maar dat we tegen een voordeeltarief met hun Clio Rally4 konden rijden. Dat hebben we ook gedaan en dan onmiddellijk de Clio Rally3 vastgelegd voor Hemicuda.

 

Renault lijkt je goed te bevallen, je bestuurde zelfs al hun paradepaardje de Clio rally3. Een wereld van verschil, wat ook de nodige aanpassing vergt veronderstellen we, maar je knalde er wel mee naar de klasse winst tijdens de Hemicuda rally 2024.

 

De stukken bleven op zich wachten en Monteberg hebben we zo overgeslagen. In ORC waren de nodige onderdelen nog steeds niet geleverd wegens geen stock bij Sadev en Renault Sport. Hierbij hebben we eens van de Peugeot 208 Rally4 geproefd. Om de eerste keer met deze wagen te rijden (kp 1 waren de eerste kilometers) konden we onmiddellijk mooie tijden neerzetten met de pittige voortrekker. Voor de andere wedstrijden hebben we met Reinaud Van Eecke wedstrijd per wedstrijd kunnen overeenkomen om zijn Clio R3 te huren. Om wat kosten te sparen hebben we die wedstrijden met extra marge gereden, daar we zonder extra verzekering ervoor op de proeven gereden hebben. Ook met deze wagen hebben we toch wel verschillende mooie resultaten kunnen neerzetten. Uiteindelijk kwam de Hemicuda rally. Een 3-tal weken voor de Hemicuda rally kreeg ik de kans van Octane Motorsport om in Frankrijk te gaan testen met hun Skoda R5. Ik had dezelfde test al eens gedaan in februari 2024 met Fred Miclotte aan mijn zijde om wat wagengewenning te geven, alsook wat tips en tricks voor het besturen van een 4×4. Hieruit heb ik veel geleerd over de verschillen in besturen van een 4×4 en een voortrekker. Aangekomen op de Hemicuda reden we zonder enige testkilometer met de Rally3 naar de start van KP1. De eerste kilometers in het donker en dus hoopten we om minder dan een halve minuut te verliezen op de andere Clio’s Rally3. Rustig en al ontdekkend de eerste proef afgelegd, want we wilden zeker de zondag kunnen starten zonder op zaterdag al brokken te hebben. De zondag hadden we dezelfde doelstelling, gezien de vettige omstandigheden minder dan een halve minuut per kp verliezen op Xavier Dekeyzer. Na de eerste proef op zondag blijken we een 6de tijd algemeen gereden te hebben, sneller dan de andere Clio’s. Enorm verrast, maar wij waren blijkbaar niet de enigen die verrast waren van onze tijden. Op nog 1 proef na hebben we alle proeven gewonnen in onze klasse. De laatste proef lag kletsnat en iedereen stond op slicks. Hier hebben we nog een 4de tijd algemeen kunnen neerzetten op een 7-8s van Bjorn Syx. Een weekend dat we zelf zeker niet verwacht hadden dat het onmiddellijk zo goed zou gaan. De machtigste ervaring uit mijn nog niet zo’n lange rallyverhaal.

 

Rally rijden is duur heel duur, maar stel dat dromen geen bedrog zijn, dewelke heb jij?

 

Rally rijden is zeker niet de goedkoopste hobby dat ik al gedaan heb, integendeel. Dromen moet je altijd hebben. De ene is al realistischer dan de andere. Na het Rally3 avontuur is mijn volgende droom eens te kunnen proeven van een R5 tijdens een rally. Een dure droom, waarvan ik hoop dat deze toch ooit eens zou kunnen uitkomen. Een iets minder realistische droom zou zijn om eens met een wrc te kunnen rijden. Ik ben sinds mijn kindertijd een enorme fan van de Solberg familie. Dus een Subaru Impreza wrc uit 2003 zou de jongensdroom zijn.

 

Krijgen we al een tipje van de sluier omtrent je plannen voor komende seizoen?

 

Ik droom al mijn hele leven om Ieper te kunnen rijden. Hier probeer ik dit jaar werk van te maken en liggen nog verschillende pistes en offertes open. Voor de rest van 2025 gaan we zien, in combinatie met het privéleven, om toch een aantal VAS-rally’s te kunnen rijden.

 

Bedankt Michiel en tot binnenkort @ the stages