Deze "Onder de Helm" heeft een enorm aanpassingsvermogen

Auteur: Jean-Marie Vandeputte en Lander Depotter

Foto's: Jean-Marie Vandeputte, Patrick Deroo en World Wide Web

Datum: 14/03/2025

Powerslide Rally News

Deze onder de helm is hot momenteel en beschikt over een enorm aanpassingsvermogen, meer nog hij blijft maar verbazen. O ja vertelden we al wie hij is, neen hé, maar wel dat hij bloedsnel is. Wie het nu daadwerkelijk is leest u in dit interview.

Lander Depotter welke is jouw allereerste contact met de rallysport geweest?

Ik ben in contact geraakt met de rallysport door mijn vader. Vanaf 2009 hebben ze zelf rallyauto’s gebouwd in hun eigen team toen het Historic gedeelte nog heel erg in was. Van kleins af aan ging ik ook al mee gaan kijken en zo kreeg ik de microbe te pakken.

In 2021 zagen we jou aan de start van je éérste wedstrijd in een Ford Fiesta. 5 – 4 – 3 – 2 -1 go herinner je je deze nog? Door langs de zijlijn te staan wou ik natuurlijk zelf eens rijden. We hebben dan besloten om de Fiesta Rally5 van XLT te huren voor de Hemicuda. De eerste meters verliepen uitstekend, dus dat smaakte uiteraard naar meer.

Je liet al opmerken dat je een heel groot aanpassingsvermogen hebt zeker als we je tijden van de laatste 6 uren van  Kortrijk erbij nemen in de SXM Polo.

Hoe meer je rijdt hoe meer ervaring je op kan doen, waardoor je dat ook kan meenemen in andere auto’s. Ik probeer me altijd zo goed mogelijk voor te bereiden, zo snel mogelijk aan te passen aan de auto en het parcours, wat tot nu toe vrij goed verlopen is.

BRC, VAS , ASAF deed je al, ieder kampioenschap heeft zo zijn pro en contra’s vooral naar verkenningen etc. en vooral  naar de kosten die de laatste jaren de pan uit swingen.

We bereiden ons altijd hetzelfde voor, maar natuurlijk in de VAS en ASAF wedstrijden is er heel wat minder druk. In de BRC wedstrijden, zoals de Stellantis wedstrijden of in een Rally2, moet alles zo goed als perfect zijn om vooraan mee te draaien. En daar komt natuurlijk dan ook wat extra druk bij kijken. Het is dan ook bijna onmogelijk om in het BRC met “oude” banden te starten omdat de andere piloten ook met nieuwe starten, dit maakt het op zich iets “duurder”, maar we gebruiken dan de “oude” banden in de VAS en ASAF wedstrijden.

Jouw naam is hot momenteel, zeker nadat er bekend werd gemaakt dat je in de TAC rally achter het stuur van een Citroën C3 rally 2 kruipt… een wedstrijd die je gek genoeg nog nooit gereden hebt al ben je een West-Vlaming.

We rijden inderdaad Tielt met een Citroën C3 Rally2! Ikzelf heb er nog nooit gereden, dus alles zal vrij nieuw zijn. Thibaut Vandeputte, mijn copiloot heeft er al 3x aan de start gestaan, dus hij kan heel wat nuttige informatie aanbrengen. Het zal een weekend zijn waarin we veel zullen proberen leren in een nieuwe auto op een compleet nieuw parcours voor mij. Maar we kijken er heel erg hard naar uit!