Deze onder de helm durft ambitieus te zijn

Auteur: Jean-Marie Vandeputte en Mauro Godderis

Foto's: Mauro Godderis

Datum: 03/07/2025

Powerslide Rally News

Deze onder de helm is werkelijk een speciale samenwerking. Een aangenaam gesprek, ergens te velde tussen Geluwe en Wervik tijdens de 12 uren van Wervik, deden ons nadenken. De vraag om samen te werken werd al snel positief beantwoord en bij deze kunnen wij u een interview voorleggen die zelfs voor ons onbekend terrein is maar toch deel uitmaakt van de rallysport … zien en gezien worden. Gezien zijn leeftijd en nuchtere kijk op het leven en ondernemerschap en niet te vergeten zijn talent bleven de woorden dewelke hij meegaf als tip nog lang nazinderen.

 

Mauro, neem ons even mee naar het begin, hoe ben je in de motorsport terechtgekomen?

Ik ben Mauro Godderis, 20 jaar, en ik woon in Oost-nieuwkerke. Rally zit er bij mij eigenlijk al vanaf kleins af aan in het bloed. Mijn vader nam me vanaf dag één mee naar wedstrijden, dus het was bijna onvermijdelijk dat ik helemaal in die wereld zou opgaan.

Als kleine jongen was ik een enorme fan van “Fast Freddy” en ik was zelfs het jongste lid van zijn supportersclub, dat zegt denk ik wel genoeg over hoe diep die passie zit. Maar rally was niet het enige wat me boeide.

Langzaam groeide er ook iets creatiefs in mij. Ik begon met het maken van foto’s, eerst met de camera van mijn vader, en toen ik mijn eigen toestel kreeg, werd dat alleen maar meer. Tegelijkertijd begon ik liveries te tekenen. Ik maakte mijn ontwerpen, liet ze signeren door helden als Thierry Neuville en Kris Meeke en verzamelde zo mijn eigen stukje rallygeschiedenis.

Wat mij echt fascineerde was de esthetiek van rallywagens. Hoe de vormen van de auto’s samenvielen met de lijnen van het design. Tegelijkertijd ergerde ik me aan de slechte afwerking die ik vaak zag: witte wagens zonder karakter, sponsors die er maar wat schots en scheef opgeplakt stonden. Daar kreeg ik echt een hekel aan. Het triggerde iets in mij. Ik wilde het anders doen, beter doen. Dus begon ik zelf met ontwerpen, eerst op papier, heel basic, en later experimenteerde ik met Paint. Niet bepaald het meest professionele programma, maar het was het begin. Het was eigenlijk gewoon een zaadje dat geplant werd.

Het echte keerpunt kwam in 2018, tijdens de TAC Rally. Ik maakte een ontwerp voor Mats Van den Brand, een creatieve mash-up van verschillende klassieke M3-liveries. Mats vond het zo goed dat hij meteen zei: “Volgend jaar wil ik dat jij onze livery ontwerpt.” Dat was het moment waarop alles echt in gang werd gezet. Vanaf dat moment wist ik dat ik hier serieus mee verder wilde.

 

Wanneer heb je beslist om daar ook echt een bedrijf van te maken?

Dat is heel organisch gegroeid. In het begin bleef het gewoon een leuke hobby. Ik werkte vooral voor Mats en enkele van zijn klanten. Maar plots kwamen er aanvragen van rijders uit heel het land. Toen ik merkte dat het begon te leven, ben ik op mijn 18de verjaardag meteen een student-onderneming gaan aanvragen. Sindsdien ben ik Imago Motorsport Branding officieel gestart en heb ik daar nog geen moment spijt van gehad. Het heeft me al fantastische kansen opgeleverd. Denk aan de ERC-kampioen Chris Ingram, het RACB National Team-project voor Tom Rensonnet en Loïc Dumont, en ook rijders als Evvind Brynildsen, Tom Heindrichs en Lander Depotter, met wie ik al van het prille begin samenwerk. Ik hou ervan om jonge talenten te ondersteunen, omdat ik geloof in samen groeien. Persoonlijk contact staat voorop, ook al ben ik door mijn studies soms wat moeilijker bereikbaar.

 

Wat doet Imago Motorsport Branding precies, en wat maakt jou anders dan anderen?

Imago draait rond het creëren van een professionele en visueel sterke identiteit voor rallyteams en rijders. Ik ontwerp niet alleen liveries maar ook alles daarrond, zoals logo’s, teamwear, sponsorvisuals, social media content, eigenlijk alles wat bij het totaal plaatje hoort. En het hele traject, van eerste briefing tot eindontwerp, loopt via mij. Geen tussenschakels. Dat zorgt ervoor dat ik perfect weet wat de klant wil, en dat elke creatie écht maatwerk is.

Wat ons onderscheidt? Geen copy-paste ontwerpen waarbij alleen een kleurtje verandert. Ik vertrek telkens van een moodboard en ontwikkel een uniek concept dat past bij de wagen, de piloot, de sponsors en het verhaal dat ze willen brengen. Ik ben ook heel streng op leesbaarheid. Sponsors mogen zeker prominent aanwezig zijn, maar als niemand ze kan lezen heeft het weinig zin.

Naast het ontwerpen doe ik ook fotografie en een stukje videografie. De bedoeling is om dat luik nog meer te professionaliseren, zodat ik op termijn het hele jaar door een stabiele inkomstenstroom kan genereren, los van seizoensdrukte.

 

Met welke namen heb je tot nu toe al samengewerkt?

Er zijn er intussen heel wat. Tom Rensonnet in zijn eerste jaar in JWRC, Lander Depotter sinds zijn debuut, Tom Heindrichs, Chris Ingram, Niels Reynvoet – voor wie ik ook de social media verzorg – Gilles Pyck, Craig Breen, vader en zoon Kelly, Osian Pryce, Elias Dehni – een van de snelste mannen uit het Midden-Oosten – en Casper Nielsen, een snelle Deen die hier de Clio’s kwam ambeteren, zoals wij zeggen.

Ook Jonas Dewilde, tweevoudig Belgisch junior kampioen, Yannick Vrielink, misschien wel Nederlands grootste rallytalent op dit moment, Patrick Snijers voor zijn Porsche-comeback in 2024 en Anders Grøndal uit Noorwegen. En dan is er nog Viktor Vranckx, jongste wereldkampioen in de rallycross.

Maar eerlijk? Die namen doen er minder toe voor mij. Bekend of niet, ik behandel iedereen gelijk. Wat telt is de samenwerking, het wederzijds vertrouwen en het samen kunnen groeien. Dáár zit de echte waarde in.

 

Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen?

Deadlines, zonder twijfel. Vaak komt de aanvraag voor een livery pas twee weken voor de rally. Dan moet alles snel, maar tegelijk moet het ook kwalitatief zijn. Soms betekent dat werken tot middernacht en soms moet ik ook gewoon nee zeggen, hoe lastig dat ook is.

Een andere uitdaging zijn klanten die wel iets willen maar niet weten wat precies. Dan is het moeilijk om te ontwerpen, want zonder duidelijke richting is het lastig om in het hoofd van iemand anders te kruipen. Goede input van de klant is echt cruciaal.

 

Wat mogen we van jou en van Imago verwachten in de toekomst?

Veel, heel veel staat er nog te gebeuren. We zijn eigenlijk nog maar net gestart en ik zit nog volop in mijn opleiding Grafische en Digitale Media aan de Arteveldehogeschool. Maar ik merk dat het steeds moeilijker wordt om alles te combineren. De grenzen van wat haalbaar is, komen dichtbij. Daarom kijk ik er echt naar uit om na mijn afstuderen me volledig op Imago te focussen en echt voor de sport te gaan leven.

Ik heb nog heel veel ideeën die ik wil uitvoeren. Zo wil ik mijn fotografie en video’s nog professioneler maken, zodat ik niet alleen tijdens het rallyseizoen, maar het hele jaar door goeie content kan maken. Ook wil ik veel meer inzetten op contentcreatie, want een sterk verhaal hoort nu eenmaal bij een sterk design.

En eerlijk? Zelf achter het stuur kruipen, dat begint ook steeds harder te kriebelen. Ik kan niet meer op één hand tellen hoe vaak mensen me al gevraagd hebben wanneer ik eindelijk mijn debuut maak. Het lijkt me tof om dat ook eens te laten zien. Niet alleen omdat het een droom is die ik al lang heb, maar ook omdat het mijn werk en mijn bedrijf extra kracht kan geven.

 

Wat motiveert jou dag na dag om hiermee bezig te zijn?

Het moment waarop je een wagen die je zelf ontworpen hebt, voor je neus ziet rijden en winnen. Dat gevoel is echt uniek. Je vertrekt van een lege, witte wagen en ziet die transformeren tot iets met karakter, stijl en een boodschap. Daar zit zoveel voldoening in.

Daarnaast wil ik constant blijven innoveren. Ik ben het beu om ontwerpen te zien die allemaal op elkaar lijken. Elke wagen, elk team heeft een ziel, een identiteit. Die moet je naar boven halen en verwerken in het design, met respect voor de sponsors.

 

Zijn er projecten waar je extra trots op bent?

Zeker. Werken voor het Belgisch Rallykampioenschap zelf, dat vond ik echt een eer. Daarnaast ook projecten zoals het ontwerp voor Patrick Snijers zijn Porsche en de visuele identiteit voor het RACB National Team. Maar evengoed de kleinere teams, waar je écht het verschil kan maken. Alles waar ik mijn stempel op mag drukken en waar wederzijds vertrouwen is, dat blijft me bij.

 

Tot slot, welke tip geef je aan jonge creatievelingen of ondernemers die iets in motorsport willen doen?

Twijfel niet. De motorsport is een magische wereld. Begin klein, durf fouten maken, spreek mensen aan. Alles begint bij initiatief. Maar vergeet ook niet te genieten. Er is meer dan alleen werk. De rallysport verandert snel, en het is belangrijk om vandaag te koesteren wat er is. De Sfeer, de mensen, de passie, dat zijn dingen die je niet kan plannen of terughalen eens ze weg zijn. Dus: leef, werk hard, maar geniet vooral van het parcours dat je aflegt.

 

Bedankt Mauro , wij wensen jou nog veel succes met Imago Motorsport Branding.