Deutschland über alles

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Jean-Marie Vandeputte

Datum: 24/05/2025

Powerslide Rally News

De 60ste editie van de ELE rally kreeg het voorrecht om naast het Nederlandse ook het Duitse kampioenschap te mogen verwelkomen. De grote vraag was echter of de Nederlandse top de Duitse vaandeldragers, Marijan Griebel in een Skoda Fabia RS en Philip Geipel, die de Toyota GR Yaris rally 2 liet debuteren, op Nederlandse bodem wel zouden kunnen counteren. Iets wat al snel duidelijk werd dat dit een onbegonnen zaak was.

Dag 1 toonde reeds grote verschillen aan de top

Na 4 klassementsproeven op vrijdagavond gooide Griebel reeds zijn adelbrieven op tafel en bouwde een voorsprong op van 25″2 op Geipel. De Nederlandse hoop in bange dagen Yannick Vrielink kon, in zijn Skoda Fabia evo2, als beste de schade beperken op de 3de plaats, maar zag zijn achterstand al oplopen tot 39″5, mede door een warm moment op kp 1. Michiel Becx, die na  de afgelopen Sezoensrally duidelijk in het ritme zat in zijn Ford Fiesta rally 2, mocht gaan slapen op een 4e plaats algemeen.

Open Nederlands Rallykampioen 2024 Dennis Rostek parkeerde zijn Skoda Fabia RS nog net binnen een minuut op de 5de plaats. “De wagen viel plots stil, waardoor ik het systeem diende te resetten, wat me een pak tijd koste” aldus de Duitser, die de aansluiting leek te zijn verloren na dag 1.

Kevin Van Deijne, die de overstap maakte naar een Skoda Fabia RS rally 2, zette op de éérste 3 proeven mooie tijden neer binnen de top 6, maar diende op de laatste proef een lekke band te vervangen waardoor hij naar de 46ste plaats terug viel. Igor ten Vregelaar die nu op pad gaat met de ex Hyundai i20 N rally 2 van Van Deijne, ondervond enig aanpaswerk, maar kon gaan slapen met een 7de plaats in het voorlopig klassement met een voorsprong van amper 1″6 op een terug verrassende Stan Pex in de evo 2 Skoda.

Het werd nog spannend in het slot van de wedstrijd

Op zaterdag ging Geipel meteen in de aanval met een snelste tijd op het militair domein Strijpse Kampen. Hierdoor kon hij iets dichter bij een dominerende Griebel kon komen, maar raakte op de proef Spoordonk een chicane en verloor om en bij de halve minuut op Griebel, die nu een voorsprong van 1’41” had op de Toyota rijder. Intussen werden de hemelsluizen geopend wat de proeven en in het bijzonder deze van Wintelre bijzonder tricky maakten.

Tijdens de 2de doortocht op Strijpse kampen zette Geipel opnieuw de snelste tijd neer op deze proef en kreeg leider Griebel af te rekenen met een lekke band op zijn pole position Skoda. Even later zou een slecht werkende ruitenwisser opnieuw voor problemen zorgen wat hem de nodige tijd deed verliezen, maar dit deerde de autoritaire leider niet die met 23″ voorspong genoeg had om de wedstrijd te winnen.

Vrielinck deed wat hij kon en acteerde constant op de limiet wat uiteindelijk beloond werd met een snelste tijd op Sint Oedenrode en een meer dan verdiende 3de plaats in de eindafrekening.

Wist u dat…

Rally duidelijk door de aderen van de familie Kremer vloeit en er een connectie is met Nederland? Want Armin Kremer won in een ver verleden de toenmalige Golden Tulip rally, achter het stuur van een Subaru Impreza S5 WRC, terwijl zijn dochter anno 2025 als copiloot naast Marijan Griebel de ELE rally won … mooi toch!