De Westhoek stond borg voor spektakel van hoog niveau

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Jimmy Vereecken, Patrick Deroo, Jean-Marie Vandeputte

Datum: 28/06/2025

Powerslide Rally News

De strijd om de zege in Flandres Fields die zijn 60ste editie vierde, meer bepaald rondom Ieper, was wellicht een van de meest hoogstaande edities uit de rijke geschiedenis van de organiserende clubs Targa Florio, die jammer genoeg in 2009 gerechtelijk ontbonden werd, en nadien werd opgevolgd door Superstage, die op zijn beurt de wedstrijd verder uitbouwde.

De risico’s waren het waard om uit te voeren

Stéphane Lefebvre, de winnaar van vorig jaar, in een Hyundai, nam rond de middag op zaterdag de leiding over van Nieuw-Zeelander Hayden Paddon, die op vrijdag nochtans het snelste uit de startblokken kwam en als leider mocht gaan rusten. De Nordist zou de leidersplaats niet meer uit handen geven. De vroegere WRC-rijder moest diep gaan om de aanvallen van kiwi Paddon af te slaan, om zijn tweede overwinning op rij veilig te stellen met 10″3 voorsprong op Paddon. “Veel lof voor Hayden Paddon, die 12 jaar na zijn eerste deelname nog eens aan de start kwam in Ieper. Zonder parcourskennis ging hij bijzonder snel. Onze Toyota Yaris GR had een gebrek aan topsnelheid, waardoor ik echt heel diep moest gaan en veel risico’s moest nemen om hem voor te blijven. Ik heb nooit harder gereden in Ieper, zelfs niet toen ik de manche in WRC2 won. Het werd zelfs nog even spannend toen we op de voorlaatste proef een schokdemper braken vooraan. Gelukkig heeft hij stand gehouden,” aldus winnaar Stéphane Lefebvre, die deze week zelfs niet kon testen met de Toyota maar de zege opdroeg aan zijn 1 jarig dochtertje, die op zondag na de wedstrijd jarig was. Hayden Paddon verraste vriend en vijand met een knappe tweede plaats in de Hyundai i20 N Rally2 van BMA. “Dan zal ik nog eens terug moeten komen om te winnen,” lachte de tweevoudige Europese kampioen, die vijf jaar in het WRC reed voor Hyundai. “Ik wist dat Lefebvre de te kloppen man zou zijn. De voorbije jaren heb ik veel asfaltervaring opgedaan, maar Stéphane was nog een fractie te snel. Ik heb alles uit de Hyundai gehaald wat er ook maar uit te halen was,” aldus de Nieuw-Zeelander, die genoot van de sfeer op de Grote Markt in Ieper.

Dani Sordo … Wereldklasse

Achter de twee vroegere WRC-rijders, pakte Jos Verstappen het maximum van de punten voor het Belgisch kampioenschap. De Skoda-rijder was oprecht trots. “We hebben vandaag bijzonder hard gereden en ik ben best trots dat ik hier tussen enkele van de allerbeste rallyrijders ter wereld sta. Een podium in Ieper, dat is een prestatie waar ik trots op ben. Nochtans begon het vrijdag niet ideaal, want in de eerste ronde had ik remproblemen,” zei Jos Verstappen, die zijn leidersplaats in het kampioenschap nog verstevigde. Dani Sordo, de Spanjaard die meer dan 20 jaar WRC-ervaring heeft als fabrieksrijder, showde zijn wereldklasse met een vijfde plaats aan het stuur van de Porsche 992 Rally GT, een wagen die hij tot vóór de wedstrijd enkel kon besturen tijdens testdagen waarvoor hij was uitgenodigd. Dat Sordo niet veel tijd nodig had om het beste uit de Porsche te halen, bleek al in de openingsronde vrijdagavond, toen hij twee snelste tijden op de tabellen zette. “De Porsche gaf me al snel vertrouwen in de snelle situaties. Alleen op de kasseien van de Kemmelberg verloren we veel tijd door een gebrek aan tractie”. Sordo was vrijdagavond in duel met Belgisch kampioen Cédric Cherain, maar die ging in Langemark in de fout waarbij hij 54″ verloor. “Een halve spin zonder schade, maar we stonden op een smalle baan tussen twee greppels. Het duurde even voor we verder konden. Jammer, maar ik ben blij dat we getoond hebben de tijden van een wereldtopper als Sordo te kunnen evenaren,” vertelde Cédric Cherain, die op de laatste proef Bernd Casier van de 6de plaats verdrong.

De leerling verschalkt de leermeester

De vijfde plaats ging naar Davy Vanneste, die na een ongelukkige qualifying op donderdag, toen hij een kleine schuiver maakte, van bij de start met de snelsten mee kon strijden. Een schuiver in Dikkebus op zaterdag kostte hem 17″, maar het deed geen afbreuk aan zijn knappe prestatie. Vanneste was de snelste Belg voor Cherain en Bernd Casier, die nog maar eens bevestigde een echte specialist te zijn van de Ieperse klassieker, maar zichzelf op zaterdag de das omdeed door een remzone te missen en het decor op te zoeken. Gelukkig zonder erg maar wel  20″ verloor in dit avontuur. 

Ook recordhouder Freddy Loix maakte indruk in de Skoda Fabia RS. Vrijdagavond was hij de enige die Paddon echt onder druk kon zetten. Zaterdagochtend opende hij te voorzichtig in Dikkebus, waarna zijn resultaat helemaal verknald werd door een lekke band. “Ik ben echt ontgoocheld over het resultaat en die lekke band, maar anderzijds ben ik trots, want dit weekend had ik nog eens de speed om te kunnen winnen.” Vincent Verschueren sloot een regelmatige wedstrijd af op de 9de plaats, vóór de jonge Est Romet Jürgenson. De Junior Wereldkampioen reed beresterk bij zijn kennismaking met de moeilijke asfaltproeven in Ieper. Charles Munster werd 11de vóór Bjorn Syx, Gilles Pyck en Jonas Dewilde, die op de laatste proef nog nipt, met 0″1 verschil zijn leermeester Patrick Snijers het nakijken gaf.

Maxime Decock wint een spannende inhaalrace bij de junioren

De strijd tussen de vier jongeren was bijzonder spannend, al betaalden twee jonge kleppers duur leergeld. Van bij de start zette Maxim Decock favoriet Lander Depotter onder druk. Na de eerste lus had de Komenaar een kleine voorsprong van 2″9 in handen, maar in Wijtschate verloor hij plots 1’17” op zijn grootste concurrent. “Ik heb me in Wijtschate twee keer laten verrassen in een remzone. We gingen telkens rechtdoor, waarbij ik ook nog een keer de motor liet afslaan. In totaal verloren we een dikke minuut. Erg jammer, want het zal moeilijk worden om die tijd goed te maken,” aldus een ontgoochelde Maxim Decock, die begon aan een lange achtervolging vanaf de 4de plaats.

Ondanks een ruime voorsprong van bijna anderhalve minuut, bleef Lander Depotter aanvallen. Na twee snelste tijden, ging het echter helemaal fout in een linkse op de proef van de Kemmelberg. Depotter was een fractie te snel, de wagen sprong uit de koord en hapte met de neus in de talud aan de buitenkant van de greppel. Na een viertal koprollen kwam de Opel Corsa Rally4 met heel wat schade tot stilstand. Vanaf dat moment nam Lander Dhaene, de jonge ingenieur uit Ieper, het commando over met 13″4 voorsprong op Maxim Decock, die opnieuw geloofde in een overwinning voor eigen publiek. Decock ging in de achtervolging, maar hij kampte met remproblemen. “In Zillebeke reden we de snelste tijd, 0″7 vóór Dhaene, maar wel met klamme handen want we hadden echt geen remmen meer. We hadden een paar warme momentjes,” lachte Maxim Decock, die vanaf dan de remmen regelmatig moest ontluchten. Ondertussen betaalde Lény Cols leergeld bij zijn eerste deelname in Ieper, want in Zillebeke sneed hij wat te diep in een linkse, waardoor de Clio in de sloot werd getrokken. Game over voor de leider in het Junior BRC, die een goede zaak had kunnen doen na de opgave van zijn dichtste achtervolger.

Vooraan bleef Lander Dhaene knokken voor de zege. Op de allerlaatste proef zette hij nog een mooie besttijd neer, maar hij moest toch zijn meerdere erkennen in Maxim Decock, die zijn droom om te winnen in Ieper eindelijk waar kon maken. “Wat een wedstrijd! Na die schuivers vrijdagavond in Wijtschate moesten we de ganse dag achtervolgen. We hebben heel hard gereden, mede dankzij het ritme dat we opgedaan hebben in het Europees kampioenschap. Je krijgt daar ook meer lef, omdat je op onbekende parcours ook niet mag twijfelen. Ik ben wel diep moeten gaan om Lander Dhaene te passeren. Sterk van Lander, want hij rijdt maar een paar rally’s per jaar,” aldus de gelukkige winnaar. Lander Dhaene was wel trots op zijn tweede plaats. “Natuurlijk heb ik alles gegeven om de eerste plaats vast te houden, maar Maxim heeft gewoon iets meer snelheid. Ik heb het beste van mezelf gegeven. Meer zat er niet in. Vooraf had ik zeker getekend voor deze tweede plaats in Ieper,” verklaarde Lander Dhaene.

Joachim Dequeker wint in eigen gouw

In de BRC Trophy nam Lény Cols zoals verwacht de beste start in Ieper, waar hij het parcours ontdekte. Vrijdagavond zette de leider in de BRC Trophy 7 snelste tijden op de tabellen op 8 proeven. Op de slotproef van de openingsdag in Langemark zette Catelin een scratch op de tabellen, 0″7 vóór Cols, die met 1’03” voorsprong aan de slotdag begon. Op de proef van Zillebeke, de laatste van de eerste lus op zaterdag, ging de leider echter in de fout. Cols sneed een bocht te scherp aan en de Clio werd in de greppel getrokken aan de binnenkant. Onmogelijk om uit de greppel te komen. Jeroen Catelin had vrijdagavond op KP 3 Reninge al 2’39” verloren door een lekke band. De leidersplaats werd door Joachim Dequeker overgenomen. De piloot uit Poperinge, die vorig jaar in D2 debuteerde in Ieper, liet de kans niet liggen om de maximale premie te pakken in de BRC Trophy. “We hebben een perfect weekend beleefd. Wat een geweldige sfeer op de Markt. Het was geweldig om voor zoveel toeschouwers te rijden in eigen streek. We wonnen onze klasse en de BRC Trophy, wat een heel aangename verrassing was,” vertelde Dequeker na de finish. Jeroen Catelin kwam nog terug tot op 39″. De derde plaats ging naar Alexander Derez.