De TAC vierde zijn 50ste editie

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Jimmy Vereecken, Jean-Marie Vandeputte en Patrick Deroo

Datum: 12/04/2025

Powerslide Rally News

De Tieltse automobielclub vierde zijn 50ste editie. In 1986 werd deze organisatie gedegradeerd naar het toenmalige nationaal kampioenschap (het huidige divisie 2). Toen was dit kampioenschap, laat ons zeggen, meer interessanter dan zijn grote broer internationaal (huidige divisie 1) bij zowel toeschouwers als deelnemers en dat wreekte zich want dit kampioenschap werd opgegeven door de RACB.

Anno 2024 voerde de RACB aves ses amis het divisie 2 in, dat duidelijk onder de knoet gehouden wordt want dit is klaar en duidelijk als we de deelnemerslijsten er eens bijnemen. Ongeacht de inspanningen van de organisatie schreven zich slechts 65 teams in, een getal dat gehaald werd door de wagens van het MATS performance M-cup kampioenschap, een geluk want na enkele forfaits namen slechts 62 wagens de start op zaterdagmorgen in de Europahal. Wanneer gaan de ogen open, is de hamvraag, want dit houden organisaties niet vol.

De wedstrijd zelf … Tsjanne knalt

Van de 62 teams die van start gingen in de 50ste editie van de TAC Rally in Tielt, was niemand opgewassen tegen Vincent Verschueren met zijn Citroën C3 Rally2. De Oost-Vlaming pakte zijn derde overwinning in Tielt, nadat hij van start tot finish de snelste was”. In de openingsronde sloeg Verschueren een kloof van 13 seconden op Niels Reynvoet, de winnaar van vorig jaar, die voor een zachte rubbercompound had gekozen. Verschueren wist op de hardere compound het verschil te maken en vanaf de tweede ronde controleerde hij de wedstrijd om uiteindelijk met 19″2 voorsprong te winnen. 

“Ik wist donderdag op de shakedown al dat we een uitstekende afstelling gevonden hadden. Ik voelde me goed en ik heb de wedstrijd vandaag kunnen controleren. Ik ben trots dat ik mijn thuisrally voor de derde keer kon winnen. Als tiener ging ik vroeger met mijn pa naar de TAC Rally kijken, dus ik heb heel mooie herinneringen aan deze wedstrijd”, lachte Vincent Verschueren, die zijn copiloot Mathieu Vynckier een onvergetelijke 49ste verjaardag bezorgde.

Een eerlijk antwoord

Niels Reynvoet eindigde met de Hyundai i20 N Rally2 op de tweede plaats. “In de eerste ronde verloor ik de aansluiting door een foute bandenkeuze en omdat ik even opgehouden werd door Fred Miclotte, die met een afgebroken wiel de finish van de eerste proef probeerde te bereiken. Maar ik moet toegeven dat Vincent Verschueren vandaag gewoon een fractie sneller was. Daarom heb ik in de laatste ronde niet meer aangedrongen”.

 

Gegokt en verloren

Voor de derde podiumplaats werd in de slotronde nog erg hard aangevallen. Nicola Stampaert, die op de voorlaatste proef zijn eerste snelste tijd in het Belgisch kampioenschap reed, ging zelfs in de fout. “Ik probeerde nog een gooi te doen naar het podium. We hebben gespeeld en verloren. In een remzone ging ik een fractie te laat in de remmen en schoof ik rechtdoor tegen een boom. We stonden ook lek, wat ons nog eens twee minuten kostte. Ach, ik ben vooral tevreden over onze snelheid vandaag”, besloot Stampaert.

Dank u wel PJM

Omdat Pieter-Jan Michiel Cracco de nacht na de shakedown plots ziek was geworden, moest de Jobfixers-piloot afzeggen voor de TAC Rally. Maar al snel werd Cedric Cherain opgetrommeld om zijn plaats in te nemen als vervanger  en stuurde hij de Porsche 991 GT3 naar een knappe vierde plaats. Onverhoopt na een minimale verkenning en met nota’s die voor de eerste keer in het Frans werden gelezen door Jasper Vermeulen. Ook papa Philippe deed het hem voor in Staden 2012 waar Jonas Langenakens hem diende te vervangen in de Peugeot 207 S2000.

Omdat Cédric Cherain in de tweede lus een kleine schuiver maakte met de Jobfixers-Porsche, ging de derde plaats naar de 21-jarige Lander Depotter. Die was erg trots op zijn eerste podiumplaats in het Belgisch kampioenschap. “We kwamen om te leren en dan is deze derde plaats subliem. Dit was bovendien mijn eerste deelname aan de TAC Rally, een wedstrijd die berucht is om zijn glad asfalt”, aldus Depotter. Tim Van Parijs reed ook een beresterke wedstrijd met zijn Porsche 997 GT3, bekroond met een knappe vijfde plaats, vóór Robin Maes, 6de na een regelmatige wedstrijd in zijn Skoda en Thibaud Mazuin, die zijn eerste wedstrijd van het seizoen reed op een voor hem onbekend parcours. Gunther Monnens werd na een tijdrovende lekke band 9de in zijn Porsche. 

En verder…

Philip Lommers liet zelfs de zege in de M-Cup liggen ten voordele van Franky Boulat. In Historic was Paul Lietaer oppermachtig. Sascha Oosterlinck behaalde zijn eerste overwinning in het Youngtimer BRC en Stefaan T’joens was de beste in de 2WD Trophy. De overwinning en premies in de BRC Trophy gingen naar Jeroen Catelin in zijn Renault Clio Rally5.