De JMC rally als voorbereiding op de Spa rally

Auteur: Jimmy Vereecken

Datum: 31/10/2025

Powerslide Rally News

De JMC en des Crêtes rally mogen iedere editie meerdere teams verwelkomen die, dankzij de grote gelijkenissen qua parcours, optimaal willen voorbereid zijn op de grote afspraak bij de buren in Spa. Met namen als Sébastien Bedoret (VW Polo rally 2), de heroptredende Cédric De Cecco (Hyundai i20 rally 2), Emile Breittmayer (Citroën C3 rally 2), Tom Rensonnet (Hyundai i20 Rally 2) en vele anderen mocht deze ASAF organisatie de vergelijking met meerdere BRC wedstrijden gerust aangaan.

Nieuw nieuw … start op zaterdag

Voor het eerst in zijn ASAF configuratie startte de wedstrijd reeds op zaterdag met 4 proeven, die bij momenten onder hevige regen dienden verreden te worden. Hierin was de spreekwoordelijke vis in het water Sébastien Bedoret duidelijk de snelste met 3 snelste tijden. Rensonnet nam eveneens 1 voor zijn rekening waardoor hij met amper 1″ achterstand op de VW-rijder kon gaan slapen. Merkgenoot De Cecco verraste met een voorlopige 3de plaats op 11″ achterstand. Breittmayer zat op zijn beurt 2″ verder en moest zelf opletten, want John Wartique reed in zijn Porsche 992 GT3 kanontijden die hem in de roedel van rally 2 wolven deed postvatten in extreem zware proeven (+ 18″).

Lekke banden bepalen de wedstrijd

Na de eerste vier speciale proeven op zaterdag stond Sébastien Bedoret met zijn VW Polo aan de leiding, net voor de lokale held Tom Rensonnet uit Verviers met zijn Hyundai i20N, die op amper 1″ de SXM rijder op de huid zat. Cédric De Cecco leek niet echt veel problemen te hebben om zijn LifeLive Hyundai i20N onder de knie te krijgen en mocht gaan rusten op de 3de plaats op 11″ van leider Bedoret. De éérste ronde op zondag zou meteen de wedstrijd op zijn kop zetten. De alom beruchte Wayai deed weer van zich spreken met zijn diepe watersplashes  en dubbele lekke banden voor zowel Rensonnet als voor De Cecco, dewelke hun een pak tijd deden verliezen. Ook voor de lokale held Arnaud Dedouaire (Skoda Fabia RS), die voor deze gelegenheid werd bijgestaan door de vijfvoudig vicewereldkampioen Nicolas Gilsoul, was deze speciale etappe ook een ramp. “We hadden motorstoringen in de laatste doorwaadbare plaats, waar we 10 seconden stil stonden. En we hebben de Flying Finish verkeerd genoteerd, waardoor we 250 meter te vroeg zijn gestopt!”. Patrick Bourgeois had eveneens geen geluk want hij vernielde hierin de complete rechtervoorzijde van zijn Skoda Fabia R5. De komische noot van deze situatie kwam op naam van Jo Muylle te staan die eveneens water binnenkreeg in zijn Subaru. “Goh ja, dat is rally na een natte periode. Het was net alsof we in Aqualibi waren, maar niet in onze zwemboek maar wel in een race-overall”.

Uiteindelijk wist Sébastien Bedoret, de recente winnaar van de Boucles Chevrotines, zijn voorsprong tot het einde toe te behouden. John Wartique had het niet gemakkelijk om zijn Porsche op de baan te houden maar hield het hoofd koel, wat hem een onverhoopte 2de plaats algemeen opleverde. De 3de plaats  ging naar een verrassende Faustin Lahy in een Hyundai i20N.

In divisie 1-2-3 domineerde Thomas Delrez (Renault Clio)het klassement en leidde hij van de eerste tot de laatste proef. Jérôme Colin, in eveneens een Renault Clio, weerde zich als een duivel in een wijwatervat, maar kon niet voorkomen dat zijn achterstand opliep tot ruim 2’29”.

Het podium werd overigens volledig gedomineerd door de lokale Renaultrijders met Michaël Pirnay op de laagste podiumtrede.

En wat met de Historics

Tot slot was er in het Historic gebeuren een prachtige strijd gedurende de hele rally waarbij de top 3 aan het einde van de wedstrijd slechts 15″ van elkaar verwijderd was. Het was Sergio Pezzetti uit Jalhay die met zijn Peugeot 205 de overwinning behaalde vóór Fred Bouvy en Nicolas Havet.