Chris Ingram heeft een band met de westhoek, niet enkel op sportief vlak maar ook emotioneel. In het interview dat Powerslide medewerkster Deborah met de symphatieke piloot had, zal u opmerken dat de Westhoek een grote indruk naliet en hij er graag terugkeert… en dit met een grote eer en dankbaarheid.
1: In 2013 kwam je voor het eerst naar de Geko Ypres rally. Voor jou moet dit een vreemd gevoel geweest zijn toen je onder de Menenpoort reed want Ypres en het Verenigd koninkrijk zijn aan elkaar verbonden.
Inderdaad. Het was een gedenkwaardige gebeurtenis waar ik mijn liefde voor de streek en de rally vond. Elk jaar betuigen we ons respect bij de Menenpoort en bezoeken we een van de honderden oorlog kerkhoven waarbij onze gedachten bij al deze jongens zijn die hier sneuvelden. Het is verbazingwekkend dat deze soldaten voor onze vrijheid hebben gevochten en dat we vandaag de dag zulke evenementen kunnen organiseren en zulke momenten kunnen beleven.
2: Je zette in 2009 tijdens de Hall Trophy Junior Stages je eerste stappen in de rallysport in een Citroen C1. Was dit een jongensdroom die uitkwam?
Ja, het was absoluut een droom die uitkwam. Ik was opgegroeid met mijn vader die rally’s reed en had een sterke passie voor de sport. Ik herinner me nog steeds de zenuwen van die dag.
3: Ieper en zijn onvermijdelijke diepe coupures, het is iets speciaals. We vermoeden dat dit voor piloten, die dit voor het eerst moeten doen, niet gemakkelijk is?
Het is een veeleisende en moeilijkere rally dan het op de kaart lijkt, dat is zeker. Iedereen die voor de eerste keer komt heeft het moeilijk, maar met mijn ervaring nu voel ik me bijna een local!
4: Bij het bekijken van je palmares en bestuurde wagens merken wij op dat je over een enorm aanpassingsvermogen beschikt. Meer nog vorig jaar bleef je knap in de buurt van dieu Loeb tijdens de Charlemagne rally.
Ondanks dat het een relatief klein evenement was, vergeleken met wat ik gewend ben in het WRC en ERC, was het een van de hoogtepunten uit mijn carrière tot nu toe om te strijden met de grootheid Sébastien Loeb en om zijn lovende woorden te ontvangen aan het einde van de rally. Het zou geweldig zijn om het opnieuw te proberen, maar wel met een beter voorbereiding en met een wagen die ik goed ken genre VW Polo of Skoda Fabia. Misschien kunnen we dan die extra 15 seconden wel vinden die ik toen te kort kwam!
5: De VW Polo rally 2 lijkt je goed te liggen. Je pakte in 2023 de 2de plaats in Ieper en in de BMW M3 had je de handleiding ook al snel onder de knie.
De Polo is een prachtige auto. Absoluut de beste auto waarin ik ooit heb gereden. Op asfalt is hij zo responsief en precies, een echte agressieve auto om in te rijden die past bij mijn snelle reacties. De BMW was een geweldige ervaring. Het is jammer dat het niet langer duurde. Ik begon eindelijk de auto te begrijpen, de rijstijl van achterwielaandrijving op asfalt en de ouderwetse H-patroonversnellingsbak vlotte ook beter en beter. We waren op het moment van opgave de snelste BMW.