Boys and toys

Powerslide Rally News

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Jean-Marie Vandeputte en sociale media Ferre Demyttenaere

Datum: 04/10/2025

Geef toe, als rallyfans hebben wij allen al die ene droom gehad waarin we langsheen de velden scheuren in een rallywagen, maar Marco Borsato zong “de meeste dromen zijn bedrog”, althans de meeste toch. Deze onder de helm verscheen op onze “onder de helm” radar, toen hij erin slaagde om net die droom om te gaan zetten in waarheid en bovendien kan hij dit samen doen met zijn partner. We vonden dit een reden te meer om hem de stem onder de helm te geven. Welkom Ferre Demyttenaere. 

 

 Ferre, een altijd terugkomende vraag in de meeste interviews is: vanwaar haalde jij je interesse in de rallysport. Er moet toch iets in de grond zitten in de westhoek die dit activeert?

 

De interesse in de autosport kwam al heel vroeg, dit door de historic rally in Ieper, waarbij de rally bijna in onze achtertuin reed. Eerst samen naar Boezinge met mijn ouders. Toen ik net kon wandelen, is deze passie voor auto’s en autosport er nooit uitgeraakt. Daarna is dit alleen maar gegroeid. Zo heb ik ook een social media kanaal aangemaakt waar ik veel over de autosport en vooral rally plaats, zoals ook een volledige vlog over de omloop van Vlaanderen.

 

Je eerste stappen binnen de rallysport. Hoor je het nog 5-4-3-2-1 go?

 

De eerste stappen in de rallysport werden relatief laat gezet. Begonnen met een E30, dan na wat copilootwerk en via wat 1-shots, de weg naar de Opel Ascona A gevonden. Een wagen die, toen ik klein was, “DE” wagen was tijdens de Historic Ypres rally. Een wagen die, met piloten zoals Jimmy McRea, op de Ieperse rally wegen heeft gereden.

 

Kleine jongens hebben idolen, dewelke waren dit voor de kleine Ferre?

 

Deze vraag is  geen gemakkelijke. Craig Breen (voor zijn grote liefde voor de sport), Jimmy McRae (omdat hij nog met de Ascona heeft gereden), maar ook Sebastien Loeb, die toch wel heel wat verwezenlijkt heeft, iemand die relatief laat begonnen is met rally rijden en die ook zoals mezelf uit de turnsport komt.

 

Ergens in Januari kreeg je vriendin, Amber D’halluin, de vraag wat is het mooiste aspect aan racen? Waarop zij antwoorde familie, wat een perfecte verwoording is voor jullie kleine team rondom de Opel Ascona. Is dat voor jou ook zo?

 

Dit is zeker voor mij ook het geval. We kunnen altijd rekenen op onze servicemannen, alsook op onze supporters. Een groep die voor ons echt voelt als familie, ook al kennen we sommige mensen nog maar enkele jaren.

 

Laat ons eens gek doen en dromen. Welke heb jij nog?

 

Ik denk dat de BMW E36 M3 Compact, die aangekocht werd door Vinmat uit de stallen van Mats, al een redelijke droom is. Maar als ik echt zou mogen dromen dan droom ik wel van een rally2 of een 992 GT3 voor 1 rally of misschien wel een heel seizoen. Daarnaast zijn historische groep B-wagens ook wel wagens waar ik eens kort mee zou willen rijden, denkende aan wedstrijden zoals de Eifel rally of Goodwood rallystage.

 

Tijdens de afgelopen Monteberg viel je uit, net op het punt waar wij stonden. Wij zagen het ongeloof en de machteloosheid bij jullie beiden, want dit was jullie thuiswedstrijd. De harde keerzijde van de rallysport, waar telleurstelling en euforie heel kortbij liggen.

 

Zeg dat wel, een plek waar we in vogelvlucht enkele kilometers van ons huis waren. Jammer genoeg hoort dit ook bij de autosport.

 

Welke is jouw raad aan een beginnend piloot die net als jij zijn droom najaagt?

 

Leer de rallysport kennen via piloten en teams, durf de stap te zetten om te praten met mensen. Daarnaast leer je heel veel als copiloot. Dus voor je zelf aan de slag gaat, probeer met een ervaren piloot eens mee te gaan op een test of tijdens een rally, probeer rustige stappen te nemen en jezelf ook genoeg tijd te geven om te leren! Doe het vooral voor jezelf en kijk en luister niet naar commentaar van anderen.