Ieder jaar maken heel wat Franse en Belgische rallyfans de verplaatsing naar het pittoreske plaatsje Merville, niet ver over de grens bij Ieper, en waar de deelnemers een 208,38 km in totaal voor de wielen kregen geschoven waarvan er 107,90 km wedstrijdkilometers verdeeld werden over 7 proeven. Bij het bekijken van de deelnemerslijst merkte een aandachtige toeschouwer meteen dat er toch wel heel wat grote Franse namen ontbraken zoals een Vic Heuninck, Laurant Bayard, David Saulanon en David Salaun, dewelke nochtans tijdens de editie 2024 allen een top 10 plaats behaalden. Ook het Historic gebeuren leed aan bloedarmoede met geen enkel Belgisch team aan de start, wat in het verleden toch wel anders was.
Vrijdag rallydag met 1 proef
Geef toe 1 proef is duidelijk iets van het goede teveel en jaagt menig team op extra kosten in deze toch al dure sport. Soit, op de 4,10 km korte Merville proloog kregen we 2 leiders op de tabel te zien. Bjorn Syx meldde voor de start dat hij meteen in de aanval zou gaan en de concurrentie geen schijn van kans zou geven. Deze psychologische oorlogsvoering werkte want topfavoriet Jos Verstappen maakte in de Wevers sport Skoda Fabia RS een kleine fout (+ 2″1) en diende hierdoor ook merkgenoot Roger Hodenius voor te laten. De Nederlander leek not amused toen hij de tijd van de Citroën rijder te zien kreeg en gaf te kennen afspraak te maken op zaterdag.
Syx deelt een mokerslag uit maar verliest toch zijn leidersplaats na pech
De 19,85 km lange Caudescure openingsproef op zaterdag lag op veel plaatsen spekglad door de zware nachtelijke vorst. Maar het was meteen duidelijk aan de rijstijl van Syx te zien dat hij alle registers opentrok en op weg was naar een kanontijd die zo maar eventjes 13″ sneller bleek dan deze van Verstappen. Hodenius klampte aan maar zag zijn chrono nog 3″ trager dan Verstappen en meldde dat hij zou gaan afzien om de 2 koplopers te gaan volgen op de delicate ochtend proeven. Hij zou proberen om in de buurt te blijven mocht 1 van hen in de fout gaan. Duidelijk geïrriteerd, door de snelle chrono’s van Syx, trok Verstappen zijn gordels extra aan bij de start van de 14,60 km lange Estaires proef, waar hij zijn achterstand van 15″01 na 2 proeven met een snelste tijd omzette naar een voorsprong van amper 2″05 op zijn Citroën rivaal, maar hier was een reden voor. Met de FF in zicht viel de C3 rally 2 plots uit en kon nog in vrijloop over de FF gebracht worden, een slecht contact bleek de boosdoener te zijn.
Exit Verstappen en Hodenius en straftijd voor Syx
Ronde 2 leek spannend te gaan worden, maar al snel bleek dat Syx een straftijd van 10″ had opgelopen voor het opwarmen van zijn banden net als Verstappen en Hodenius, die beiden liever opteerden om op te geven hierdoor als protest. Syx kreeg hierdoor een vrijgeleide richting overwinning vóór Mikael Prevalet, in een Skoda Fabia Evo, die hier aan de start kwam om zijn Frans onverhard kampioenschap voor te bereiden. Arnaud Gautier legde in een Renault Clio rally 3 beslag op de laagste podiumtrede. Richard Pex, die jammer genoeg nooit in de wedstrijd voorkwam, diende eveneens op te geven nadat hij in het decor verdween.
En de andere Belgen
Manuel Merlevede troffen wij na de wedstrijd aan als een gelukkig man. “Super content van onze deelname aan de Rally Route du Nord. We finishten 5de algemeen en 2de in onze klasse, blij dat het gevoel snel terug goed zat na onze winterslaap. Broer Christophe leek lange tijd af te stevenen op een heel mooi resultaat maar diende zijn nieuwe Renault Clio Rally 3 aan de kant te zetten met mechanische problemen, maar toonde zich toch best tevreden over zijn nieuwe wagen. Corentin Dozot liet eveneens van zich spreken en zette zijn Peugeot op de eerste plaats in RC4 en dit op een mooie 4de plaats algemeen.