Ardeca Ieper Kampioenschap Divisie 2

Filip Pyck magistraal in divisie 2

Auteur: Jean-Marie Vandeputte

Foto's: Jean-Marie Vandeputte

Datum: 06/07/2024

Powerslide Rally News

Filip Pyck domineerde van start tot finish de Divisie 2-nevenwedstrijd in de Ardeca Ypres Rally, met de Renault Clio Rally3 die hij huurde bij het Nederlandse team van Jim en Jasper van den Heuvel. De Poperingse koffiebrander opende zaterdagmorgen met drie scratchtijden op rij. Meteen wist hij een kloof te slaan van een halve minuut. Vanaf dan controleerde Filip de wedstrijd en liet hij af en toe de snelste tijd aan de concurrentie.
Ik reed hier vooral om mijn co Michaël Grave, die al jarenlang sponsor is van ons team, een plezier te doen. Ik had in principe mijn helm al aan de haak gehangen na 26 deelnames. Ik heb vorig jaar niet deelgenomen, maar dit jaar wilde ik er wel terug bij zijn. Ik wilde eerst een Mitsubishi huren, maar toen stelden Jim en Jasper de Renault Clio Rally3 voor. Ik heb de auto een dag getest, enkele weken voor de wedstrijd, en de Renault beviel me prima. Echt een toffe auto. Weet je, mijn copiloot heeft zelfs geen nota’s gelezen. Hij genoot mee vanop de eerste rij. De Clio gaf geen krimp en we reden gewoon een probleemloze rally. Waarom niet in divisie 1? Tijd en budget speelden hierin een heel belangrijke rol,” vertelde winnaar Filip Pyck.

Warm moment voor Septon

Thierry Dekoninck met de Mitsubishi Lancer Evo X verloor wat tijd door een schuiver op KP Zillebeke en verloor de aansluiting met Pyck. Even later zou een cardanbreuk de autohandelaar uit Kortemark definitief uit de wedstrijd doen verdwijnen. Huidig kampioenschapleider Jérôme Septon besefte wat hem te doen stond, want voor hem is het heel belangrijk dat hij hier de nodige punten scoorde voor zijn maidentrip in Ieper. Hij beleefde op KP Kemmel een warm momentje toen hij met de Peugeot 208 Rally 4 te snel over de jump ging. Bij het neerkomen ging de wagen enkele malen om zijn as, maar gelukkig werd niets geraakt en wees de neus terug in de goede richting. Zijn rechtstreekse concurrent Christiaan Spelmans bereikte Ieper met een gehavende Renault Clio, na een sortie waardoor de achteras ook voor problemen zorgde. Ook een pak tijdverlies voor Claudie Tanghe, die een lekke band moest gaan wisselen op de Ford Escort RS2000 in Watou, en daardoor een viertal minuten verloor.

Blije gezichten na afloop van de wedstrijd

Ook gelukkige gezichten bij Nick Toorré (Ford Sierra Cosworth) en Benoit Cornette (BMW M3 E46), die het podium vervolledigden. Stefaan Prinzie stuurde zijn Opel Ascona 400 naar de vierde plaats, voor Jérôme Septon, de leider in het Divisie2-kampioenschap met zijn Peugeot 208 Rally 4.
“Ik kwam hier aan de start om mijn voorsprong in het kampioenschap verder uit te bouwen, zeker omdat Thierry Schloesser er niet bij is. Ik had nooit gedacht dat ik ooit de Ypres Rally zou kunnen rijden, maar dankzij de betaalbare formule van Divisie 2 is dat wel mogelijk. Met 47 auto’s aan de start en vooral lokale rijders, leek het een zware opdracht te worden. Ik hoopte op een top 10, maar deze top 5 is nog beter natuurlijk. Ik heb wel een hachelijk momentje gehad op de jump van Kemmel. Ik was te optimistisch en we gingen aan hoge snelheid rond, gelukkig zonder iets te raken. Het had na een paar kilometer al afgelopen kunnen zijn,” lachte Septon, die ontdekte dat er erg diep gesneden wordt in Ieper.

Thyrsa Eertmans maakte een opvallend debuut in 2WD Trophy, als pilote. Normaal zit de 20-jarige Limburgse in het rechterzitje van Christiaan Spelmans, die vandaag tevreden moest zijn met een 4de plaats in de Trophy. Zij wist aan het stuur van een Renault Clio RS, bij haar debuut in de Westhoek, meteen de 2WD Trophy op haar naam te schrijven. Van een opener gesproken!