In Föhren, langs de oevers van de Moezel die we nog kennen van de intussen vergane ADAC Deutschland rally, die ooit nog meetelde voor het Wereldkampioenschap, sloeg het Deutsche Rallye-Meisterschaft zijn tenten op. Onder de 94 ingeschreven wagens stonden maar liefst 23 rally 2 wagens aan de start.
Griebel opent furieus
In aanloop naar de wedstrijd kondigde Griebel aan dat hij meteen met het mes tussen de tanden van start zou gaan in zijn Skoda Fabia RS rally 2. Merkgenoten Julius Tannert en Dennis Rostek, die zijn grootste rivalen in de titelstrijd zijn, waren meteen verwittigd. Ook de jonge Fabio Schwarz, zijn familienaam doet waarschijnlijk een belletje bij u rinkelen want dit is inderdaad de zoon van Armin Schwarz. die nog fabriekspiloot was bij o.a. Toyota, Skoda en Hyundai, mocht niet uit het oog verloren worden. Hij zou meteen reageren mocht één van de titelpretendenten mechanische problemen krijgen of een fout maken. Ook Vallentin Simon, die we onlangs nog de Salamander rally zagen winnen in zijn door Hyundai Denemarken ondersteunde i20N rally 2, mocht niet onderschat worden.
De Moezelproeven
Op deze proeven voelde Griebel zich duidelijk in zijn sas, want tijdens de openingsdag zette hij op 6 gereden proeven 5 snelste tijden op de tabellen. Enkel Tannert kon op Grafschaft 2 een snelste tijd neerzetten terwijl Rostek eerlijk moest bekennen dat hij het verschroeiende tempo van Griebel en Tannert niet kon volgen. Schwarz zette zijn Skoda op de 4de plaats na dag 1 maar kreeg, voor het raken van een chicane, 10” straftijd aangesmeerd van de organisatie. Vallentin had voor de wedstrijd een top 5 in gedachten maar moest een aanklampende Nico Knacker in het oog houden, die in zijn rally 2 Hyundai i20N amper 1” diende toe te geven. Iets verder in de top 10 was een hevige strijd losgebarsten in de RC3 tussen Carsten Mohe en Jim Van den Heuvel, waarin Mohe zich met 1” sneller toonde dan zijn Nederlandse Renault rivaal.
Dreigende wolken
Was het op Zaterdag droog en warm dan was het tijdens het zondaggedeelte zwaar bewolkt met kans op regen, wat de bandenkeus bemoeilijkte voor de meeste teams. Tannert startte onmiddellijk met het mes tussen de tanden en zette op alle proeven de snelste tijd op de tabellen. Hij kwam in de eindafrekening uiteindelijk 19” te kort om Griebel van een 3de opeenvolgende zege te houden in de Mittelrhein rally. Schwarz bleef op plaats 4 voor Vallentin die mooi 5de werd, eerste Hyundai en eerste buitenlander… missie geslaagd dus.
Dappere Belg
Dirk Verhaert durfde het als enige landgenoot aan om de verplaatsing te maken met zijn Toyota GT86 R3. Zijn doortochten kon op menig applaus van de toeschouwers rekenen. Hij bereikte de finish op een 42ste plaats algemeen. Hij keerde als een tevreden man terug huiswaarts met een karrevracht aan ervaring want hij overwon de moezelproeven die veel van mens en machine vergen.
Klasse per klasse
NC1 : Macht John – Teufel Michael Mitsubishi Lancer Evo IX
NC2 : Klein Rafael – Hufgard Jana BMW M3 E36
NC3 : Just Tobias – Kees Ramona Citroën C2 R2 Max
NC4 : Hamadeh-Spaniol T. – Wichura H Citroën C2 Challenge
RC2 : Griebel Marijan – Braun Tobias Škoda Fabia RS Rally2
RC3 : van den Heuvel Jim – Dockx Jouri Renault Clio Rally3
RC4 : Kässer Tom – Schneeweiß Stephan Peugeot 208 Rally4
RC5 : Sørensen M. – Refsgaard Frederiksen O Renault Clio Rally5
Y14 : Esser Frank – Andres Tobias Ford Sierra RS Cosworth
Y22 : Leidgschwendner T. – Wildschütz S Peugeot 205 GTI 1.9
Y33 : Berlandy Georg – Schaaf Peter BMW M3 E30
Y5 :Jansen Heinz-Robert – Brauer A Opel Ascona B