Hoe kan men het succes van de 6 Uren van Kortrijk beter illustreren dan met het overweldigende aantal toeschouwers? Niels Reynvoet en Kris D’alleine mochten hun naam op het palmares schrijven na een zege die eerst gemakkelijk leek, maar uiteindelijk toch nog neerkwam op enkele luttele seconden.
Het ging voor Reynvoet goed van start op zaterdag, met de beste tijd voor de Citroën C3 op de Lavano site in het donker. Maar de rally, die wordt op zondag gespeeld, dat weet iedereen en zeker zijn eerder ervaren tegenstanders. Maar Reynvoet hield zich goed staande, met onmiddellijk de beste tijden op De Katte en Rollegem, voordat Andy Lefevere en Thijs O’Zeel op Aalbeke met de Skoda Fabia R5 enige weerstand boden. Maar daarna ging Reynvoet nog even door, snelste tijden op Marke en weer op De Katte. Resultaat van deze inspanning, 13 seconden voorsprong op Verschueren en Syx, waardoor de top 3 volledig werd ingenomen door Citroën C3 machines. Verschueren en Syx kregen nog het gezelschap van Melissa Debackere en haar Skoda Fabia R5 in een fel gevecht om de plaatsen twee, drie en vier! En dan kwamen anderen zich met de strijd om de snelste chrono bemoeien, zoals Miclotte met zijn Fabia R5 Evo. Problematischer was Bjorn Syx, die met co Vanrobaeys op de vier afsluitende proeven vier maal de scratch pakte en de seconden weghakte uit de voorsprong van Reynvoet. Maar Niels, eigenlijk nooit buiten de top 4 op de proeven, hield de linie overeind en kon aan de finish bevestigen met de zege in Kortrijk. Achter hem kwam Bjorn Syx zes luttele seconden te kort, hij moest zich neerleggen bij een tweede plaats. Vincent Verschueren tenslotte, vergezeld van Vynckier, maakte er op de derde plaats een volledig Citroën C3 podium van. Melissa Debackere mag zich de pechvogel van de dag noemen, want zij ging nog van de baan in de allerlaatste proef en verloor daardoor een mooie vierde plaats. Die werd ingenomen door Fred Miclotte.
De winnaar reageert
Niels Reynvoet en Kris D’alleine winnaars in Kortrijk: “Wat een dag! Het is ons gelukt! We winnen de 6 Uren van Kortrijk. Het was een intense wedstrijd. De tegenstand was sterk en de omstandigheden waren verraderlijk, maar uiteindelijk verliep alles telkens weer goed. Een enorme dankjewel aan mijn co-piloot, aan ons ongelooflijke team en aan iedereen die ons kwam toejuichen, zowel naast de baan als van thuis uit. Jullie steun betekent veel voor ons! Nu gaat het naar Spa waar we binnen twee weken een gooi mogen doen naar de titel”.
Lietaer … wie anders bij de historics
Bij de historics hield Paul Lietaer met de Opel Ascona 400, Bert Cornelis en de Opel Monza af voor de winst. Ook hier maakte Ludovic Vitse er met de Astra op een derde plaats, een volledig Opel podium van. Voor Lietaer was de zege bij de Historics ook de overwinning in Divisie 4 Oldtimers, terwijl de derde plaats van Vitse garant stond voor de winst in de Divisie 5, Youngtimers. In Divisie 1-2 had Stefaan T’Joens, met de onvermijdelijke Lancer Evo, aanvankelijk nog wat moeite om Jonas Dewilde en Louis Vandenbruwaene met hun Renault Clio Rally5 af te schudden. Met liefst negen beste chrono’s op de veertien proeven van de rally, velen daarvan dan nog in rechtstreeks duel met Dewilde, gaven echter het voordeel aan Stefaan T’Joens en Greet Passchyn. Derez en Vromman zetten op de derde plaats nog een andere Clio Rally5 op het podium.
Philippe Vallaeys en Caroline D’Haese: 77ste plaats algemeen, maar tienmaal aan de finish
“Zaterdagavond begon de strijd bij valavond. De smalle, hobbelige en bochtige wegen vroegen om uiterste concentratie, maar we bleven kalm en beheerst. De ware test moest nog komen, maar die avond sterkte het moreel van het team, terwijl we wisten dat er nog een lange en intense rally dag voor ons lag. Zondagochtend was er de eerste proef op ‘De Katte’ in Bellegem. Meteen een pittige want na de nachtelijke regenbuien waren de wegen verraderlijk en glad. De grip was moeilijk te vinden. Elke bocht was een uitdaging, maar we bleven voorzichtig en lieten ons niet verleiden tot onnodige risico’s. De eerste regroup in Moeskroen bracht even rust, maar het zoeken naar de juiste balans tussen snelheid en voorzichtigheid ging onverminderd door. Op strategie en ervaring wisten we de eerste ronde af te sluiten op de 92ste plaats algemeen en de 37ste plaats bij de Historics. We zaten op koers, maar het was duidelijk dat er geen ruimte was voor fouten. In de tweede ronde brak de zon door en het droge asfalt bood eindelijk meer grip. We stelden onze tijden scherper. Na de tweede ronde stonden we op de 84e plaats algemeen en de 29ste bij de Historics. De strategie voor de slotronde was simpel: de aandacht erbij houden, snel gaan maar alles ook wel controleren. Zo eindigden we op de 29ste plaats bij de Historics en klommen we naar de 75ste plaats algemeen en onverwachte derde plaats in onze klasse. Een mooie prestatie, zeker gezien de zware concurrentie en onze minder krachtige wagen. Maar het mooiste van alles? We eindigden onze thuisrally voor de tiende keer, en dat voelde als een overwinning op zich. Elf deelnames en tienmaal de finishlijn gehaald. In rally telt de snelheid, maar ook de ervaring en de regelmaat.”